woensdag 28 oktober 2009

Een vrouw in de top of vrouwelijk leiderschap?


De afgelopen weken heb ik veel (on)bekende Nederlandse Leidinggevenden gesproken over vrouwelijk leiderschap. Die gesprekken gaan niet over 'vrouwen', maar over 'vrouwelijk'. We praten hierbij over eigenschappen die we 'vrouwelijk' of 'zacht' noemen.

Is de keuze van KPN om 30% vrouwen in de top te hebben , het Quota manifest om minstens 3 vrouwen in raden van bestuur of als commissaris aan te stellen, of om aandacht te besteden aan Agnes Jongerieus als machtigste vrouw van Nederland, echt belangrijk? Volgens mij gaat het daar helemaal niet om. De belangrijkste boodschap is: er is een verandering op komst. We willen "Change!" en "Yes, we can."
Er wordt een tendens in de maatschappij zichtbaar die duidt op meer gevoel, warme realties, persoonlijk,intuïtie, bezieling, spiritualiteit, etc. Dit hoor je elke dag weer op de radio, zie je op tv en lees je in kranten en (vak)bladen. Er worden diverse boeken uitgegeven die hierover informeren:
- Van bovenkamer naar onderbuik (Wilfred Bastiani)
- Ontheemde zielen ontwaken (Jan Wicherink)

Maar laten we nuchter blijven:
In vervolg op deze blog heb ik een aantal reacties verwerkt in AVAfit blogs:
Er was eens een -----modern sprookje.
Ik voer eigenlijk geen moer uit op mijn werk.
De zweep erover!
Een beetje aandacht kan geen kwaad.
Vertrouwen is veelal goedkoper dan controle.
Als Freud dit toch eens kon lezen.

Veel leesplezier! met de update:
Wat zegt een vrouw in de top over de toekomst? Lees verder.....
Elke week is er een nieuwe blog te lezen over Arbeidsmarkt, Leiderschap, HRM, werken 2.0, etc.
Laat u mij weten wat u er van vindt?

2 opmerkingen:

  1. Waar niet meteen de volgende stap: de integratie van de boven kamer en de onderbuik en het overwinnen van de schijnbare dualiteit.

    Edward Scheringa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.