zaterdag 31 juli 2010

Een beetje méér aandacht kan geen kwaad.


Goede relaties zijn meer dan welkom. Zoals de relatie met je partner, je kinderen, je familie en vrienden, maar ook met je tandarts, je docent, je baas en je collega's. Maar wat maakt van een relatie een GOEDE relatie? Waarschijnlijk verwacht je van je partner of je vrienden iets anders dan van de tandarts of je collega's. De basis wordt echter gevormd door vertrouwen en interesse. Alle juli-blogs hieronder gaan er over. Blijft alleen nog de vraag over: "Wat ga je met een goede relatie doen?"

Aandacht.
Het belang van aandacht wordt vaak onderschat. Ooit stuurde ik aan de directeur/eigenaar op zijn of haar verjaardag een speciale verjaardagskaart waarop ik naast de beste wensen ook vermeldde "Verrast? Wat een beetje aandacht toch allemaal niet kan doen!". Hierop ontving ik weer hele bijzondere reacties terug met een uitnodiging om eens te praten over aandacht in HRM. Dit geeft precies weer waar het om gaat. Hoe kan je een goed personeelsbeleid maken als je je mensen niet kent? Hoe kan je goede leidinggevende worden als je geen gesprekken met hen voert? Hoe kan je als medewerker een goede prestatie leveren als je denkt in het "hullie-zullie"? Het begin van goed HRM is de aandacht voor elkaar, maakt de afstand tot elkaar kleiner. Dit geldt voor ondernemer, HRM, manager en medewerker. Lees de verschillende AVAfit blogs van de maand juli 2010 maar eens door ..........

Interesse.
De tweede stap is interesse. Hoe kan je een goed personeelsbeleid maken als je niet weet wat er nodig is? Hoe kan je goede leidinggevende worden als je niet weet waar je op moet sturen? Hoe kan je als medewerker een goede prestatie leveren als je vervreemd bent van het (eind)product? Tijdens een kennismakingsgesprek met een manager van een productiebedrijf viel mij op dat hij consequent niet sprak over "zijn personeel" of "zijn team" en "zijn medewerkers", maar over "zijn mensen". Toen ik hem daar naar vroeg antwoordde hij dat  hij vooral wilde werken met "mensen", niet zo maar medewerkers, maar met mensen van vlees en bloed. Hij vond het belangrijk dat het menselijk element in zijn afdeling en in de organisatie naar voren kwam. Hij bekende dat één van de belangrijkste vragen die hij stelde in een gesprek was: "Wat kan ik doen, zodat ik je help in je werk, je samenwerking met anderen of het bevorderen van je prestatie?"
Het werd mij ineens duidelijk: Goed HRM wordt gevormd door informatie over en interesse in elkaar.

Verwachting.
De derde stap is het invullen van verwachtingen. Want als je tijd voor elkaar maakt en met  elkaar in gesprek gaat dan groeien daar verwachtingen uit voort. Niet alleen gemaakte afspraken of gedane beloftes maken schuld, maar ook het idee/gevoel dat de ander je serieus heeft genomen en aandachtig en oprecht heeft geluisterd. Na het gesprek is er een andere situatie ontstaan, want je bent "partners" geworden in het zojuist besproken thema. Elk gesprek daarna is gebaseerd op die gedeelde kennis. Je verwacht ook dat de ander zal handelen in die wetenschap. Als het resultaat niet aansluit bij die verwachting stelt dat (diep) teleur. Met als gevolg een nieuw gesprek...........etc. Enige jaren geleden hoorde ik een mevrouw (55 jaar) die al sinds haar twintigste werkzaam was geweest in de Zorg veelvuldig klagen over de verzakelijking op haar werk. "Ze hebben het maar over productiecijfers, vragen van mij via een computer een tijdregistratie bij te houden, maar zo heb ik wel te weinig tijd voor een praatje met de patiënt. Het gaat hier om zieke mensen hoor. Zo wil ik niet werken. Mijn vroegere leidinggevende snapte dat wel, hij was het veel beter dan mijn huidige teammanager, een broekie trouwens".

Tips.
Heeft u nog tips over het creëren en het in standhouden van een goede werkrelatie? Reageer dan op deze blog. Ik wil u wat tips geven wat uit  ‘NEXT GENERATION’ ENQUÊTE' naar voren kwam:


  • Faciliteert het behoud van personeel.
  • Houdt mensen gemotiveerd en geïnspireerd.
  • Verhoogt teamprestaties.
  • Vermijdt nodeloze investeringen en werkt kostenbesparend.
  • Geeft inzicht in uw personeelscapaciteit voor eventuele organisatorische veranderingen.
  • Vergroot de individuele betrokkenheid van uw werknemers.



Tijden veranderen, situaties veranderen en mensen veranderen. Zorg dat uw HRM beleid aansluit. AVAfit!


1 opmerking:

  1. Dit is een stuk wat mij echt aanspreekt: Je werkt met mensen! Verdiep je erin, maak plannen, stel samen een doel, die bij deze mensen en jouw organisatie passen en het komt goed(denk ik).

    BeantwoordenVerwijderen

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.