vrijdag 9 oktober 2009

Cup a soup reclame


"De blaffende baas" of "Ik ben geen manager, ik ben een inspirator!" of "De kwartaalcijfers? Hoe is het eigenlijk met je moeder?" Dit zijn inmiddels gevleugelde uitspraken uit een cup a soup reclame waar het gaat om nieuwe tijden waarin de soep in strooizakjes wat menselijkheid gaan brengen op het werk. Wat is de link naar AVAfit?

Het leuke van deze reclame is dat je het probleem of de ergernis wel herkend, maar er toch om moet lachen. In alle drie de reclames gaat het namelijk om een gewone werkdag waarin de zakelijkheid wordt doorbroken door het nuttigen van een kopje soep.
De blaffende baas loopt door zijn kantoor te stampen, gooit deuren open en blaft zijn medewerkers toe. Of de zweverige manager die de populaire management theorieën wel heel letterlijk neemt, en mensen samen door één deur(opening) laat gaan. De recente reclamespot waarbij de manager zeer empathisch reageert als zijn medewerkers de tegenvallende kwartaalcijfers komt laten zien speelt ook goed in op de recessie.
De reclame gaat uit van de herkenbaarheid van deze situaties en maakt dat we deze problemen willen veranderen.

Maar of dat nu echt lukt met een kopje soep?

Zelf zou ik meer de AVAfit methode aanbevelen.
Als de vraag en het aanbod van werk veranderd door de omgevingsvraag, zal de directie, de managers maar ook het personeel na moeten denken hoe ze met de krachten van de organisatie en de talenten van het personeel inspelen op deze vraag om een omgevingsfit te creëren.
Als de strategie ook afgestemd is op de omgeving, de risico's, het assortiment van het product, de prijs, etc. dan geef dit een strategische fit met de omgeving.
De strategie kan ook meespelen of de organisatie meer werkt als een koekjesfabriek of als een reclamebureau. De organisatiefit zal ontstaan als de inrichting van de organisatie past bij de strategie.
En dan komt die cup a soup reclame. Is er een interne fit? Pas het Hrm Beleid, de HR-instrumenten, de rol die HRM heeft in de organisatie bij de organsiatievorem en de strategie? Ja dan onstaat er ook nog een interne fit. Als de managers blaffende honden zijn in een reclamebureau of werken als een inspirator in de koekjesfabriek, gaat het meestal niet goed. Het soort organisatie vraagt om een soort manager en intern beleid. De manaqer die pas na het drinken van een slokje soep een warme belangstelling heeft voor zijn medewerker geeft dus eigenlijk geen echte fit.
De vijfde fit is de persoon-job fit en de persoon-organisatie fit en kijkt of deze medewerker bij zijn werk past maar ook of hij bij de organisatie past. Ja de bezorger van het slechte nieuws kan misschien een prima medewerker/accountant zijn, maar misschien meer floreren onder een andere manager of een ander bedrijf. Het kan ook zo zijn dat de manager niet op zijn plaats zit en beter past in een ander bedrijf.

AVAfit? Neem ook maar een lekker kopje soep.

1 opmerking:

  1. Misschien nuttig om aangepaste soep te kiezen. Een soep die bij deze werknemer past, in deze omgeving, met deze directie, in deze oraganisatie.
    Het is precies zoals er nu ook naar de protectieve(positieve) en belemmerende factoren van kinderen wordt gekeken. Als leerkrachten kijk je naar de onderwijsbehoefte! Dit kind heeft een leerkracht nodig die..., groepsgenoten nodig die..., een opdracht nodig die..., een activioteit ndoig die..., feedback nodig die...
    Precies zoals de AVAfit formule. Zou het aan de maatschappelijke ontwikkelingen liggen dat we nu allemaal die kant op deinen?

    BeantwoordenVerwijderen

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.