woensdag 21 oktober 2009

Een fitte leider?

Sinds het voorjaar van 2009 heb ik diverse interviews gehouden met diverse leider en managers. Dit naar aanleiding van een discussie over de verandering die worden waargenomen in de omgeving. Waar praten we over?

Ten opzichte van de vorige eeuw een toenemende arbeidsparticipatie van vrouwen, alsmede een toenemend binnenlands belang van "zachte" sectoren als Overheid, Onderwijs en Zorg. Maar kijk eens wereldwijd: De schreeuw om "Change" van Barack Obama was een welkom antwoord op de vraag om een andere leider dan Bush. Er is sprake van een verlangen tot andere leiders en ander leiderschap.

Hoe ziet dit nieuw soort leiderschap er uit?
In mijn netwerk heb ik diverse leiders en managers geïnterviewd over deze vraag. Ik sprak Prof. Lans Bovenberg en Hoogleraar Esther-Mirjam Sent, maar ook een vrouwelijke manager in een mannenbedrijf en een mannelijke manager in een vrouwenbedrijf. Velen gaven aan dat ze een verschuiving zien in leiderschap waarbij er sprake is van ratio én gevoel. Hoe dat er uit zal zien, is een persoonlijke invulling. Wordt vervolgt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.