vrijdag 23 juli 2010

Vertrouwen is veelal goedkoper dan controle.

Uit de studie van eXcelerate Consulting in samenwerking met het tijdschrift TIEM onder 150 managers (afnemers en aanbieder) naar de mate van controle en vertrouwen in uitbestedingsrelaties blijkt dat uitbestedingsrelaties nog voornamelijk worden gebaseerd op controlemechanismen. Het vertrouwen in de mogelijkheden van leveranciers is nog te gering om een relatie op te bouwen op basis van een daadwerkelijk partnerschap. Zou dit ook gelden voor werkrelaties ín de organisatie?

'Vertrouwen binnen een relatie leidt tot een beter begrip en wederkerigheid. Vertrouwen heeft echter ook een belangrijke economische component doordat vertrouwen tot lagere kosten leidt. Immers, niet alleen zijn procedures gericht op het inrichten van controlemechanismen overbodig, vertrouwen leidt tot een hogere handelings- en besluitvormingssnelheid. Een te grote nadruk op de besturingsaspecten van een samenwerkingsrelatie werkt daarentegen beperkend en leidt tot langere doorlooptijden en hogere kosten. Volgens de studie zijn besparingen tussen de 10 en 40% mogelijk wanneer controlemechanismen achterwege zouden blijven.' (NCSI, 2010)

leuk om te lezen, maar in gesprekken met managers hoor ik maar zelden dat ze uitgaan van vertrouwen en meestal willen blijven controleren. "Komen ze wel op tijd? Lopen ze niet de kantjes eraf? Zitten ze in mijn tijd niet te internetten of op facebook?" Komt dat u bekend voor? Lees dan eens het onderstaande bericht uit Binnenlandse zaken (juli 2010) over de houding van de provincie Overijssel met betrekking tot internet gebruik van medewerkers:
'De provincie Overijssel heeft sinds twee weken richtlijnen voor het gebruik van sociale media als Twitter en Hyves door ambtenaren. Reden is dat steeds meer collega’s actief zijn op social media. De provincie wil medewerkers ondersteunen in het adequaat inzetten van deze "nieuwe" communicatievormen.'


De richtlijnen die gelden voor zo ambtenaren en bestuurders krijgt na de zomer een vervolg: een zogenaamd awarenessproject over informatiebeveiliging. Het doel van dit project is dat je erover nadenkt wanneer of en op welk moment je iets plaatst en wat het effect kan zijn. Je kan iets nog niet op Twitter zetten als het nog niet 100% definitief is. Je kunt ook geen toezeggingen doen aan mensen die je niet waar kunt maken.
Nog niet alle ambtenaren maken nog gebruik van social media (in 2009 was 25% van de organisatie aangesloten op bedrijfsinterne Twitter), maar hun aandeel groeit. Volgens het artikel in Binnenlandse Zaken gebruiken ze social media puur inhoudelijk en werkt het goed. 'Je gaat elkaar vaker helpen en opzoeken dan via intranet en je krijgt sneller reactie op vragen. Je bent ook beter op de hoogte van wat andere afdelingen doen en wat hun expertises zijn.’ 


De basis van deze regeling ligt in het vertrouwen, niet in de controle. De organisatie begrijpt dat het gebruik van social media iets nieuws is, nieuwe kansen biedt en "nieuwe" medewerkers uitdaagt om dit instrument te gebruiken ten gunste van de organisatie. Het koppelt belangen aan elkaar, maakt mensen bewust van effecten en verantwoordelijkheden, en schept  vertrouwen en een onderlinge band. Nu eens geen star bureaucratisch gedoe, protocollen en controles, maar nieuwsgierigheid, innovatie en zorg voor elkaar.  Wanneer al die tijd die je zou steken in controles eens omgezet worden in (pro-)actieve innovatie, bespaart u niet alleen veel kosten, maar maakt u kansen. Als de provincie het kan, kunt u het ook! Be AVAfit!


Ik blijf echter nieuwsgierig: "Zou het ook een onderwerp van gesprek worden tijdens het functionerings- en beoordelingsgesprek?"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.