dinsdag 13 oktober 2009

Agnes Jongerius.


Na de uitspraak van Agnes Jongerius (FNV) dat zij met de duvel en zijn "ouwe moer" wil praten, kreeg ze een uitnodiging van Geert Wilders (PVV). Dat leverde een weekend vol nieuws op. AVAfit las ik de kranten en volgde ik het journaal.

Wat is Agnes Jongerius voor een soort leider?
Eerder meldde ik al een verschuiving in het leiderschap van deze eeuw. We noemen het SERVICE GERICHT leiderschap. Service gericht leiderschap is een mix van ratio en gevoel. We zien niet alleen een toename in de arbeidsparticipatie van vrouwen en andere culturen maar ook een toenemend binnenlands belang in de feminine sectoren als Overheid, Zorg en Onderwijs. Wereldwijd horen we een roep om een ander soort leiderschap. Kijk maar naar de verschillen tussen Bush en Obama. Blijkbaar is de 21e eeuw de eeuw van service gericht Leiderschap. Is Agnes een dienende vrouwelijke leider?

Als je bekende en onbekende leiders/managers vraagt naar eigenschappen die passen bij service gericht leiderschap, krijg je steevast te horen: vrouwelijk, kwetsbaar, samenwerken, warme relaties, omgevingsbewust, etc. Ik denk niet dat Agnes bij dit type leiderschap hoort. Een beetje "glazen bol kijken" en ik zou haast denken dat vrouwen die met mannelijk gedrag het hebben gemaakt in de maatschappij weleens de komende tijd door de mand gaan vallen. Hun plaats zal ingenomen worden door mannen en vrouwen die eigenschappen bezitten die we als vrouwelijk benoemen. De wereld verandert dus ook de leiders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.