maandag 27 april 2009

Een Gouden kooi.


Schreef ik gisteren in mijn blog al over de verschillen en overeenkomsten in oud en jong, vandaag focus ik me op de oudere werknemer. Ik kijk naar de verschillen. De arbeidsparticipatie van zowel jongeren als ouderen wordt gestimuleerd, maar het loon groeit niet evenredig mee met de leeftijd. Het CPB komt met een alarmerend bericht: persbericht"Oudere werknemers zitten in een 'gouden kooi".

De participatie van 55- tot 65-jarigen op de arbeidsmarkt is de afgelopen jaren sterk gestegen. Hervorming van WAO en VUT hebben hieraan een belangrijke bijdrage geleverd. Naar verwachting zal de arbeidsdeelname van ouderen de komende jaren verder toenemen. Het beleid voor een verhoging van de ouderenparticipatie is succesvol. Nu wacht een volgende uitdaging. De markt voor oudere werknemers wordt gekenmerkt door een lage mobiliteit en weinig kansen voor oudere werklozen. Het kernprobleem is dat loon naar leeftijd in plaats van loon naar werk wordt betaald. De markt zal beter moeten gaan functioneren dan ze nu doet. Deze uitdaging wordt nijpender door de huidige economische crisis en bovendien relevanter indien de AOW-leeftijd wordt verhoogd.

Nu denk ik toch meteen bij "Gouden Kooi" aan het populaire tv-programma, waar een aantal mensen een lange tijd met elkaar samen wonen en leven terwijl een groot deel van Nederland zit te kijken hoe ze dat doen. Niet mijn favoriete programma, maar de "strategische acties" van de deelnemers heeft wel veel stof doen opwaaien. De vraag komt bij mij op: "Moeten oudere werknemers ook niet strategisch acteren?".

Het CPB stelt voor:
Het oude evenwicht van goede bescherming en vroege uittreding maakt geleidelijk plaats voor een nieuw evenwicht waarin Nederlanders langer doorwerken. Dit is een belangrijke eerste stap die nodig is met het oog op de vergrijzing. Het is echter niet genoeg. Een hogere participatie maakt het des te belangrijker dat de kennis van oudere werknemers goed wordt benut. Dit kan door te investeren in de inzetbaarheid van mensen en het vergroten van mobiliteit. De nadruk in het beleid zal daarom moeten verschuiven van participatie naar een goede allocatie van oudere werknemers. Dit stelt nieuwe eisen aan de vormgeving van de WW en het ontslagrecht, de leeftijdbeloningprofielen in CAO´s en investeringen in de inzetbaarheid van werknemers.

Op deze manier snijdt het mes aan twee kanten: een FIT bedrijf en FITTE medewerkers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.