zaterdag 10 juli 2010

Personeel in de transportsector is een "heer in het verkeer".


Ik houd niet zo van klagen, maar ik erger me wel geel en groen aan asociaal gedrag in het verkeer. Bumperkleven, rechts blijven rijden, met 1 km inhalen, te hard of te langzaamrijden, etc. Het geeft me een ongemakkelijk gevoel, maar op de één of andere manier kan ik het van vrachtwagenchauffeurs beter verdragen...... Zijn beroepschauffeurs misschien socialer?

In een tweet uit Transportnieuws las ik het volgende opmerkelijke artikel: Social media in Transportsector in opkomst. Het betreft een onderzoek naar het gebruik van sociale netwerken door professionals in de transport- logistieksector en hun specifieke behoefte m.b.t. het professioneel gebruik van deze netwerken. Meteen veranderde mijn "romantische beeld" van de beroepschauffeur. Ook hier is sprake van een werknemer 2.0 gedrag..... Heel interessant!

'Het onderzoek van TransportPlaza geeft duidelijk aan dat de invloed van sociale media in de sector oploopt tot 85%. De markt biedt duidelijk ruimte voor het ontwikkelen van een totaaloplossing die specifiek is gericht op professionals in de transport- en logistieke sector, namelijk een netwerk dat hen alle professionele ondersteuning biedt die zij nodig hebben en tegelijkertijd de mogelijkheid geeft contact te onderhouden met bedrijfspartners, potentiële werknemers en kennissen.'(Transportnieuws, juli 2010)

Ondanks het feit dat professionals in de transport- en logistieke sector het aantal sociale netwerken dat zij gebruiken en de tijd die zij aan het beheer ervan spenderen willen beperken, is er een duidelijke behoefte aan een online community voor de transport- en logistieke sector. 65% van de ondervraagden gaf aan zeer geïnteresseerd te zijn in een sectorspecifiek sociaal netwerk met een gespecialiseerde focus dat expertise en sectorspecifieke informatie, informatie over bedrijven en mensen, veel netwerkmogelijkheden en zelfs een vacatureplatform biedt. Dus aan de ene kant zien transportbedrijven allerlei moeglijkheden om informatie te winnen voor hun business, geeft het de chauffeurs de gelegenheid om contacten te leggen, te onderhouden en te ontspannen (zie schema), maar willen zij wel het gebruik in de gaten houden. Opvallend!

Misschien is er wel een link te leggen tussen sociale interesse en sociale gedrag (in het verkeer)? Ik eerder blogs merkte ik al op dat interesse in sociale media en sociale netwerken niets met leeftijd heeft te maken. Tijdens een workshop "Wat kan ik met LinkedIn voor mijn organisatie en personeel doen?" kwam een jonge onderneemster keer op keer met bezwaren en beperkende maatregelen voor het personeel, terwijl een seniore ondernemer allerlei kansen en mogelijkheden benoemde die zij -door het toestaan van vrij internetverkeer- terug kreeg van haar mensen.
Ook de soort branche bleek niet van belang, want in vergelijkbare organisaties bleek de ene ondernemer wel gebruik te maken van social media en de ander (bewust) niet.
Zelfs de grootte en de leeftijd van de onderneming was niet bepalend. Jonge starters bleken even goed dankbaar gebruik te maken van de mogelijkheden als gevestigde grote bedrijven. Net zo goed andersom.

Uiteindelijk bleek in persoonlijke gesprekken met ondernemers dat het gebruik van social media te maken heeft met een bepaalde interesse: een interesse in de mogelijkheden van mensen. En of dat nu een drukkerij, een accountant, een zorginstelling of een recruitmentbureau is, maakt niet uit. De organisatie die haar personeel gebruik laat maken van deze moderne media krijgt een loyale en sociale medewerker, die up-to-date is en weet wat er speelt in de omgeving. Die kennis is kostbaar en voor een organisatie die wil overleven in turbulente tijden ONMISBAAR!
Laat die chauffeurs maar schuiven. Ik denk dat zij ook een "heer in het verkeer" worden/blijven als zij betrokken blijven bij onze sociale samenleving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.