donderdag 25 februari 2010

Een kaaskoekje van eigen deeg.


Wist u dat een hartig koekje niet zomaar een koekje is, maar eigenlijk een verwenproduct? Ja? En wist u ook dat een verwenproduct 100% kwaliteit vereist? Nee? Tot gisterenavond had ik me dit ook niet gerealiseerd tot Henri Verhagen, directeur-eigenaar van De Kroes uit Oosterhout, dit uitlegde op een netwerkbijeenkomst van MKB regio Oosterhout. Het thema van die avond was Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en Henri legde uit hoe hij naar balans zoekt in de output tussen kwaliteit en resultaat.

Bij de Kroes in Oosterhout worden hartige koekjes gemaakt. De Kroes is een familiebedrijf dat meer dan 150 jaar bestaat en er werken inmiddels ongeveer 100 medewerkers. Er is een vestiging in Oosterhout (NB) en in Auxerre (Frankrijk). De jaarlijkse omzet van De Kroes bedraagt ongeveer 22 miljoen euro.
Die omzet wordt vooral gehaald in periode ná de zomervakantie, want we eten dan met z'n allen ongeveer 2/3 van de hele productie. Bij de Kroes is er dus sprake van seizoens arbeid.

Daarbij is het product van de Kroes bijzonder, omdat het een verwenproduct is. Bij een verwenproduct is het van belang dat er NUL % fouten zijn. Henri legde dit uit: "Als je 's morgens aan tafel zit en de melk is bedorven, vindt niemand dat heel erg. Je giet de bedorven melk weg, gooit het pak weg en................ pakt direct uit de koelkast een pak melk van HETZELFDE MERK. Je vraagt je niet af of deze melk vies zal smaken. Bij een kaaskoekje is dat anders. Als je op een verjaardag hartige koekjes serveert die niet lekker zijn, schaam je je en koopt nooit meer zo'n pak kaaskoekjes. Zelfs als je op een ander feest ziet dat ze koekjes van hetzelfde merk serveren, deel je misschien wel jouw negatieve ervaring met dit product. Dus die ene klacht bereikt wel 100 oren......"

De Kroes zoekt naar de balans in kwaliteit en resultaat: voldoende koekjes op het juiste moment met 100% kwaliteitsgarantie. Die garantie moet ook gegeven worden tijdens de piekdrukte. Bij evaluatie blijkt dat er in een jaar slechts 5 producten een klacht veroorzaakten bij het verpakken van alle producten hartige koekjes. Om die piekdrukte op te vangen maakt de Kroes gebruik van medewerkers via het SW-bedrijf !GO uit Oosterhout. Deze mensen worden door !GO begeleid door middel van werk naar een reguliere baan. De SW-ers zijn bijzonder gemotiveerde mensen, prettig om mee samen te werken, en werken zeer gefocust. Met als resultaat dat er in een jaar NUL producten een klacht veroorzaakten en dat -met een uur per week aan begeleiding via !GO- deze mensen de extra handen konden leveren die nodig waren tijdens de piekproductie.

Henri vindt die aandacht eigenlijk niet zo bijzonder, want iedere werkgever heeft een sociale plicht. "Als je echt wilt kun je ook de mogelijkheden bedenken en plekken creëren. Over de inzet van mensen via !GO wordt nooit specifiek gesproken. We zijn hier geïnteresseerd in elkaar, er wordt geluisterd en daar hebben alle werknemers baat bij."

Mooi en slim. Ik zou zeggen AVAfit. De Kroes combineert de sterke kanten van de organisatie met de talenten en mogelijkheden van haar mensen. De organisatie is een bedrijf met een MVO-gedachte en koppelt dit met de vraag naar (taken, functies) en aanbod in werk via mensen. Henri illustreert dit nog met een praktijkvoorbeeld: "Mijn ervaring is dat iemand die niet gemotiveerd is minder goed inpakt dan iemand die écht wil en maar één arm heeft."
Het gaat om de output. Daar onstaat een verhouding tussen kwaliteit van de arbeid en bedrijfsprestatie. output past bij de business strategie. Ze krijgen dus "een koekje van eigen deeg". AVAfit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.