woensdag 10 juni 2009

Groene medewerkers.


Duurzaam ondernemen, duurzaam inkopen, duurzaam HR-beleid zijn actuele thema's. Ondanks het uitgangspunt van C2C met de 3 P's (People, Planet en Profit) zien veel ondernemingen hun duurzaam beleid vooral door de milieu bril. Maar er is meer......

Natuurlijk kan een organisatie kijken naar het mobiliteitsbeleid. "Stimuleren we de fiets, het gebruik van openbaar vervoer of desnoods de hybride lease auto?" blijkt een eerste vraag te zijn bij groen HR-beleid. Ze willen desnoods ook nog kijken of je positieve incentives kan geven in de vorm van declarabele fietskilometers, het budgeteren van de kilometervergoeding, carpoolen of een bonus bij elke niet-gereden privékilometer met de auto van de zaak.
Ook wordt er nog wel gekeken of de inktcartidge gerecyceld kan worden, er bezuinigd kan worden op het gebruik van papier, de koffie verantwoord is, de verwarming en verlichting op tijd uit kan, etc. Het gaat vooral om besparingen en een bewust gebruik.

Toch is er meer dan alleen het milieu aspect te noemen. Denk eens aan de mogelijkheid van (meer) thuiswerk. Dat geeft niet alleen voordelen in de P van Planet, maar ook in die van People en waarschijnlijk ook in Profit. Het nieuwe werken gaat uit van het besef dat een werkplek niet plaatsgebonden is. Veel werkzaamheden kunnen gedaan worden thuis achter een eigen bureau, in de trein tijdens (dienst)reizen, een (internet)café tijdens een meeting of tijdens de lentezon in het park op een bankje.. Het nieuwe werken betekent dat mensen zelf bepalen wanneer ze waar werken. Het kantoor wordt een ontmoetingsplek om met collega's af te stemmen. Ondanks infrastukturen, zoals internetverbindingen, blijken werkenemrs toch graag hun collega's te ontmoeten én de organisatie moet geen voordeel zien in het verdienen van "aanwezigheidspremie". Het vraagt om vertrouwen en verantwoordelijkheid.

Naast de competenties betrouwbaar en verantwoordelijk kan HRM competentiemanagent duurzaam passend maken in de (strategie van de) organiatie. Het gaat niet alleen om groen doen, maar ook om het groene denken van medewerkers. Competenties als creatief en innovatief komen dan aan bod. Medewerkers uitdagen om verschillende paradigma's te gebruiken in hun werk, maar ook het verbindend en integraal denken om gebruik te maken van talenten van collega's en derden (externe contacten).

Moet dat nu tijdens de recessie? Zeker in moeilijke en turbulente tijden kan de werksfeer wel een oppepper gebruiken. Om de pijn wat te verzachten creëert HRM naast de besparingen ook nieuwe uitdaging en energie door met positieve zaken bezig te zijn. Op kosten bezuinigen en weer investeren in mensen geeft een positief effect in de werketos. En een goed voorbeeld doet goed volgen. Dus sla niet het management over. En een goed groen idee van de werkvloer kan vaak aanstekelijk werken. Schenk aandacht aan ideeën zoals een sponsorbudget per medewerker, een cursus "het nieuwe rijden" of een groen kerstpakket. Het is de moeite waard om hiermee een fit en duurzame organisatie te zijn en te blijven. AVAfit!
Contact? U kunt gebruik maken van het contactformulier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.