donderdag 21 mei 2009
Willen we marktwerking in arbeidsvoorwaarden?
Dat er een link is tussen arbeidsvoorwaarden en invloed vanuit de omgeving staat in het AVAfit model vast. Maar dat werknemers uit het regionaal openbaar vervoer daardoor minder bereid zijn zich extra in te zetten, is een nieuwe uitdaging.
Dat staat in een rapport dat Regioplan maakte in opdracht van de FNV.
Na de discussie en de acties omtrent het bekende "rondje om de kerk" bij de NS legden duizenden chauffeurs van de vervoersbedrijven in mei en juni 2008 het werk neer om hun cao-eisen kracht hij te zetten. Na publieksvriendelijke acties, waarbij passagiers gratis met de bus konden, reden de bussen in juni helemaal niet meer.
Al hoewel in Nederland de stakingsgraad zeer laag is en dit een vriendelijke actie was, heeft het geen oplossing geboden. Uit het rapport blijkt dat minder werknemers meer kilometers maken en de werkdruk is toegenomen. Daarnaast worden de contracten in het openbaar vervoer veelal aanbesteed voor een periode van acht jaar. Werknemers houden er rekening mee dat ze na die periode van baas moeten veranderen. Daardoor voelen ze minder binding met hun bedrijf en zijn ze minder bereid zich extra in te zetten.
Zullen ze door deze angst ook eerder (tussentijds) van baan wisselen? In tijden van recessie zou je denken dat werknemers hun huidige baan waarderen, maar niets is minder maar. Content onderzocht deze vraag bij werknemers en concludeerde dat 42 procent er over nadenkt bij een andere werkgever aan de slag te gaan.(zie rapport)
De voornaamste redenen om op te stappen zijn niet de werkdruk maar het salaris en de ontevredenheid over de kwaliteiten van de leidinggevende. Een gebrek aan uitdaging blijkt een andere belangrijke factor te zijn waarom werknemers zich niet aan een bedrijf willen binden.
“Binden van personeel is juist in tijden van recessie van groot belang. Economische crisis of niet, feit is dat de beste werknemers als eerste weggaan wanneer ze niet betrokken zijn”, zegt Jeannine Peek, algemeen directeur van Content.Een goede samenwerking en een klik met collega’s zijn de belangrijkste, bindende factoren voor maar liefst 96 procent van de ondervraagden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.