maandag 10 oktober 2011

Vriendschap is een werkwoord!

Het thema van de maand oktober 2011 is "Sociale Innovatie". Niet alleen omdat de ESF subsidie Sociale Innovatie van start gaat, maar gewoon omdat er de sombere omgeving van nu vraagt om een kans. Grijp nu deze kans aan om aan de slag te gaan en een nieuwe start te maken: Laten we het eens anders doen!


Arjen Verhoeff, werkzaam bij werkgeversvereniging AWVN, promoveerde in het voorjaar van 2011 op een proefschrift over nut en noodzaak van sociale innovatie (Overwin de innovatieparadox (2011). Hij zegt: "In de huidige economische context is het voor innovatieve ondernemers van belang om samen te werken met andere ondernemingen en kennisinstellingen. Ondernemers zijn grotendeels afhankelijk geworden van netwerken, ideeën en kennis van buiten de organisatie, maar moeten ook de eigen werknemers niet vergeten. In de kern draait sociale innovatie om de interactie tussen alle bij het bedrijf betrokken stakeholders; het regisseren van de interne en externe relaties." (Werkgeven van werkgeversvereniging AWVN)

Verhoeff heeft voor zijn onderzoek gekeken naar een aantal bedrijven die serieus met sociale innovatie bezig zijn. De bedrijven presteren ook onder moeilijke omstandigheden, zoals de huidige crisis, beter dan concurrenten die dat niet doen. "Je moet echter alleen investeren in sociale innovatie als je oprecht overtuigd bent van het idee dat het stimuleren van ondernemend gedrag de toekomstperspectieven van je bedrijf ten goede komt. Wie vanuit die overtuiging handelt zal ook andere mensen weten te overtuigen en hun vermogen tot innoveren en verbeteren triggeren en plukt daar de vruchten van." Hoe herkenbaar ook, het is geen open deur, want sociale innovatie komt niet tot stand zonder dat de top van de organisatie overtuigd is, zonder voortdurende dialoog binnen het bedrijf en zonder ondernemende context (ruimte voor werknemers en duidelijke richting om de energie te focussen en bundelen) Veel bedrijven zijn verstrikt geraakt in de zogenaamde innovatie paradox. Ze hebben genoeg goede ideeën en kennis in huis om die te verwezenlijken, maar komen niet tot de volgende stap om de ideeën daadwerkelijk nader te onderzoeken en exploreren om ze uiteindelijk te gelde te maken. Het overwinnen van deze paradox kan een goed aanknopingspunt zijn voor de organisatiebrede dialoog over hoe ondernemender te handelen. Door deze dialoog ontstaat een gemeenschappelijke taal en uiteindelijk een gemeenschappelijk doel, congruentie over de insteek en oriëntatie van het bedrijf. (NCSI, 2011)

Mensen hebben van nature de neiging om zaken makkelijker, slimmer en effectiever te organiseren, maar ze moeten hiervoor wel de ruimte krijgen. Zeker in de beginfase moet er ruimte zijn om fouten te maken en daarvan te leren. Koester daarom ook de mavericks in de organisatie, die mensen die altijd de andere kant oplopen dan de rest. Ze mogen lastig zijn, maar ze zijn ook hard nodig om grenzen te verleggen. Een kompas, een duidelijke consistente indicatie van waar het bedrijf op lange termijn naartoe wil (maar genoeg ruimte laat voor ondernemend gedrag) helpt bij het enigszins onder controle houden van het innovatieve proces. (NCSI) Het gaat om de dialoog. En niet 1 keer, maar vanuit nieuwsgierigheid en interesse. Waar vind je die? Juist in een vriendschap. Om niet alle soorten vriendschappen over één kam te scheren, is het duidelijk dat in de relatie tussen werkgever-werknemer of leidinggevende - team er sprake moet zijn van een soort vertrouwen en verbondenheid om deze dialoog tot stand te brengen, te laten groeien en er mee aan de slag te gaan. In eerdere AVAfit blogs gaf ik al aan dat nieuwsgierigheid wel een bijzonder mooi talent is om tot ontwikkeling en innovatie te komen. Maar ik voeg "vertrouwen" er als een tweede aan toe.
Vertrouwen ontstaat niet zomaar, daar is werk aan vooraf gegaan. Vertrouwen in een vriendschap kan/moet je verdienen. Het is niet alleen een vriend die er voor je is in mooie en moeilijke tijden ("die met je huilt en met je grient"), maar ook een vriend waar JIJ voor door het vuur gaat. Er is werk aan de winkel. Vertrouwen is een tweerichtingsverkeersweg, waarbij de tegemoetkomende voertuigen weten dat ze zich aan de spelregels houden en geen frontale botsing veroorzaken. Wat is het niet leuk en welk goed gevoel geeft het je niet, wanneer je in de tegemoet rijdende auto een vriend herkent. Je vermindert je snelheid, stopt even, draait het autoraampje open en begroet elkaar.........

Het organiseren van een dialoog en het creëren van een ondernemende context, moet in eerste instantie van bovenaf gebeuren. De rol van het management hierin is cruciaal! Voorbeeld gedrag nodigt uit tot onderzoek. Of zoals het TV programma "Man bijt Hond" u zou vragen; "Wanneer draaide u uw autoraampje open...................................?".



Door Esmeralda de Vries
www.avafit.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.