Het Nieuwe Werken was een leuke en duidelijk term totdat er varianten ontstonden zoals Het Nieuwe Wassen, Het Nieuwe Pinnen en Het Nieuwe eten. Het te pas en onpas gebruiken van zo'n mooie term ontkracht de zaak. Jammer, want er is nog veel over te vertellen. Wie heeft er nog oren naar? Het Nieuwe Horen waarschijnlijk!
Studenten aan de Universiteit Utrecht doen wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van de werkomgeving op de balans werk& privé en de relatie tussen de werknemer en organisatie. De afstudeerscriptie gaat over thuiswerken. Hé dat gaat dus ook over de Persoon-Job en de Persoon-Organisatie fit!! Via deze vragenlijst kan je meewerken aan het onderzoek. Niks mis mee, maar op internet ontstond een discussie waar mijn haar overeind van ging staan.......
Ik knip en plak:
AVAfit lezer weet dat ik vóór onderzoek ben. Onderzoek geeft je inzicht in complexe zaken. Gelukkig kan je kwalitatief en kwantitatief meten. Hoe toon je een goed strategisch HRM beleid aan (door de AVAfit HRM scan natuurlijk) of de toegevoegde waarde van een HR instrument. De kwantitatieve onderzoekers (en hun fans) willen keiharde cijfers zien en bewijzen daarmee of het waar is of niet. De kwalitatieve onderzoekers proberen te meten wat niet vast te pakken is en geven daarmee de manager inzicht en informatie. Dat zijn ook keiharde cijfers, maar moeilijk vast te pakken.Het gaat om hart en hoofd, gevoel en verstand. Onderzoek kan het beste plaatsvinden met de oren. Laten we het maar Het Nieuwe Horen noemen.
Bas van de Haterd 25 maart 2011 om 0:03
@Sandra: het probleem is dat je om een goed beeld te krijgen alles erin mee moet nemen, maar daarmee het meteen niet meer mogelijk is het wetenschappelijk te onderzoek. Dat zoekt namelijk tussen causaliteit tussen twee facetten en alle facetten hebben invloed op elkaar. Daarmee leent dit onderwerp (zoals wel meerdere op sociaal vlak) niet voor ‘wetenschappelijk onderzoek’.
@Dyn het is leuk dat je begint met me te diskwalificeren en vervolgens zoveel onzin uitkraamt. Toch zal ik reageren. Ik weet heel goed wat wetenschappelijk onderzoek inhoud. Je moet inderdaad het geheel onderzoeken en dat is dus precies wat hier niet gebeurt. Dat kan ook niet in een afstudeeropdrachtje, daar heb je enkele jaren voor nodig. Het is ook leuk dat je stelt dat er geen enkel bewijs is, terwijl dat er wel degelijk is. Het aantal cases is namelijk groot genoeg, bij bedrijven waar het is ingevoerd. Dat is het bewijs. Het punt is dat je bij wetenschappelijk onderzoek op zoek gaat naar de gemene deler. Je moet het veralgemeniseren, dat is immers wetenschappelijk onderzoek. Het moet altijd in een bepaalde setting op een bepaalde manier kunnen. Dat is ook de reden dat dit totale onzin is. Elk bedrijf, elke organisatie, elk mens is anders. Dus moet je het altijd en overal anders doen. Dus kan je het niet veralgemeniseren, dus kan je het niet wetenschappelijk bewijzen. Wat echter niet wil zeggen dat het niet werkt of niet bewezen is dat het werkt.
@Martijn: je slaat de spijker wat mij betreft op zijn kop. Ik ben ook niet tegen onderzoek, verre van. Ik ben tegen de stempel ‘wetenschappelijk’ als het dat niet is en ik ben tegen onderzoek dat verkeerd in elkaar zit. Dat kleine deelgebieden onderzoekt en hele belangrijke elementen buiten beschouwing laat.
En zo gaat het dus nog wel even door.......
Naar mijn mening is elke discussie nuttig. Ook al ben en word je het niet met elkaar eens, je ontdekt vaak meer argumenten om vóór of tégen de stelling te zijn. Soms geeft het je nieuwe inzichten waardoor je je mening kan bijstellen, maar..................dan moet je wel luisteren!
Natuurlijk zijn alle hier boven genoemde elementen waar als je kijkt naar onderzoek naar Het Nieuwe Werken. Maar het splitst zich in 2 delen: het (wetenschappelijk) onderzoek en Het Nieuwe Werken. Deze mensen hebben het eigenlijk over "appels" en "peren".
Door nieuwe media zoals Twitter, forums, Facebook, LinkedIn, etc. kan je snel communiceren. Heerlijk! Vaak wordt snel ook oppervlakkig. Twitter heeft daarbij de uitdagende "handicap" dat je slechts 140 tekens kan gebruiken om je bericht de wereld in te slingeren. De snelheid heeft zeker onzorgvuldigheid of slordigheid in zich besloten. De spellingchecker blijft buiten gebruik, de emoties spelen een grote rol, en of is je mening van toegevoegde waarde of niet kan je niet bedenken in die korte reactietijd. Het heeft allemaal zichtbare gevolgen. Ik geef toe dat ik mij er ook schuldig aan maak. Spelfouten (sommigen noemen het al "De Nieuwe Taal"), discussie die over de top gaan en bijzonder onvriendelijke verwensingen bevatten, of het nutteloze spelletje "Welles Nietes".Waar het meestal aan ontbreekt is de tijd om te luisteren.