Ooit deed ik mee aan de campagne “Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid” en was ik me niet bewust dat een vrouw anders kijkt naar werken in een technische wereld dan een man. Moest ik mijn lange haar in een staart of vlecht doen als veiligheidsfactor voor het werken in de machinale, kon ik nog net voorkomen dat ik een lelijk mutsje of kapje op moest zetten. Daar liep je dan in een enorme overal en een mutsje op…… Die werkkleding was werkelijk oncomfortabel, onaantrekkelijk en bijzonder onhandig.
De maakbaarheid van de schoonheid wordt wel gepropagandeerd door Marijke van Helwege, maar is vaak ver te zoeken als “veiligheid op het werk” als thema wordt gesteld. We proberen het ouder worden uit te stellen en nu dragen vrouwen ook na hun 60e modieuse kleding (volgens Adjiadj Bakas), terwijl we in ons werk anonieme werknummers moeten zijn. “Modern Times” van Charly Chaplin is een geweldige film om te zien hoe bij overmatig gereguleer en specialisering van werk het individu uit het werk wordt gehaald.
Ik vind het opvallend en mooi wanneer ik lees dat deze organisatie een mooie koppelingen maakt tussen het uiterlijk en het innerlijk. Veiligheid heeft effect op beide kanten. Vanderputte Safety heeft niet alleen ook voor de combinatie van elegantie, comfort en maatvoering in veiligheid verwerkt maar ook de mindset. Zij gaan uit dat de vrouw gemotiveerd moet zijn om de persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) te dragen. Dat begint uiteraard bij het buitenkant. Vanderputte Safety koppelt dit ook “aan daling van het aantal werkongevallen, absenteïsme en vervolgens de stijging van de productiviteit.” Perfect! Het gaat verder dan alleen maar uiterlijk.
De vrouwelijk werknemer voelt zich gehoord en weet dat ze in beeld is bij de organisatie. Ze is geen nummer die een uniform pak aan moet. Zij is een individu die niet alleen op de juiste werkplek (persoon-job fit) maar ook onder de juiste arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden bij deze organisatie (persoon-organisatie fit) kan werken. Optimale prestatie vraagt om sensitiviteit en empathie van beide partijen. Geen soft gedoe, maar luisteren en kijken naar elkaar: Wat kan ik voor jou doen, om samen de organisatiedoelen te bereiken?
Heb je de dame bij Nelemans (schuin tegenover de Gamma in Dommelbergen) wel eens gezien? Een giga groot reclamebord en de dame is enrom uitvergroot. Ik vind haar leuk: alle haren op haar armen zijn namelijk ook uitvergroot en dat zijn er niet weinig.
BeantwoordenVerwijderenMaar weet je ... de reclame is gericht op de mannen die er komen kopen .... die zien een vrouw heel anders dan vrouwen elkaar zien.