woensdag 15 december 2010

Tijd voor een (betoverings)lied!

Ooit wel eens gehoord van een BetoveringsliedDe medewerkers van de Efteling wel. 
"Betovering" is voor de Efteling een omschrijving van 10 kwaliteiten (het DNA-profiel) voor haar medewerkers: Betrouwbaar, Enthousiast, Trots, Ondernemend, Veilig, Energiek, Representatief, Inlevend, Naturel en Gastgericht. Met de campagne Betovering maakt de Efteling haar medewerkers inzichtelijk en meetbaar hoe zij direct een bijdrage kunnen leveren aan de strategische doelen. Om dit bekend te maken werd er door én voor de medewerkers een Betoveringslied gemaakt.  (Omroep Brabant, 2010)

Het lied komt niet uit de lucht vallen en is een goed voorbeeld van FIT.
Het attractiepark heeft Kwaliteit en Gastbeleving als strategische doelen gesteld. Hoe kan je nu zorgen dat je niet alleen voldoende medewerkers (kwantiteit) in actie kan zetten om het de gasten naar hun zin te maken, maar ook dat ze uit het juiste hout gesneden zijn en dat je de benodigde talenten in kan zetten? Het is tenslotte geen sprookje, maar business! De gasten stellen steeds meer eisen en willen méér dan een gezellig dagje uit. De Efteling belooft het niet alleen, ze maakt en ook waar. Een AVAfit bedrijf.

Bart de Boer, directievoorzitter van de Efteling: "Onze medewerkers vormen dé onderscheidende factor van de Efteling. Zij maken het verschil tussen een gewoon dagje uit en een onvergetelijke belevenis. Dagelijks betoveren zij onze gasten, maar daarvoor is wel een bepaald gedrag nodig. Dit gedrag komt naar voren in de kerncompetenties."
In 2009 heeft een afvaardiging van de medewerkers in spelvorm mede bepaalt wat de kern-, de afdelings- en functiecompetenties van de organisatie zijn. Om dit met alle medewerkers te communiceren werden introductiefilmpjes en een lied gemaakt, zodat de verschillende competenties duidelijk en "voelbaar" werden. Nou, laat dat maar aan de creatieve geesten van de Efteling over!

Maar daar bleef het niet bij. De campagne werd gelanceerd tijdens een betoverende kick-off met alle medewerkers, leidinggevende werken getraind en er werden maandthema's rondom de tien competenties georganiseerd. Kijk, dat is strategie én FIT.
Het zal u niet verbazen dat dit lied een prijs ontving: de Brass Ring Award voor de beste Human-Resource-campagne ter wereld.. Het attractiepark heeft van de IAAPA (de wereldoverkoepelende organisatie van attractieparken in de VS, deze belangrijke prijs gekregen voor haar personeelsbeleid.

Vergeet het Eurovisiesongfestival en zing het "Betoveringslied" uit volle borst mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.