maandag 17 mei 2010

Ondernemer, word wakker!


Voor de slaapkoppen onder ons: Word wakker. We leven in TURBULENTE tijden! En dan bedoel ik niet alleen de politieke en economische turbulentie, maar ook die van de technologische ontwikkelingen en de inpact die dit alles heeft op de mens: uw werknemer van NU en voor de TOEKOMST. Dus blijf wakker......

De politieke en economische crisis heeft ons flink te pakken. We zijn er elke dag meer en meer mee bezig. Daardoor vergeten we de gevolgen van vergrijzing en ontgroening, globalisering, individualisering, automatisering, etc.
Weet u dag:
- 1 op de 5 Nederlanders verlaat de arbeidsmarkt tussen 2007 en 2013.
- Slechts 15% van de 60+ Nederlanders werkt nu nog.
- Netwerken een verouderd werkwoord aan het worden is.
- We minimaal 2 uur per dag besteden aan email, social media en on-line games.
- Onze mobiele telefoon binnenkort onze portemonnee en betaalkaart vervangt.
- Jongeren zijn het best te werven via social media als Hyves en LinkedIn.

Bovenstaande voorbeelden geven u een indruk van de turbulentie die de omgeving op uw bedrijf, het werk en uw personeel uitoefent. De komende jaren gaan duizenden babyboomers tegelijk met pensioen, volgens directeur Peter Caljé van werving- en selectiebureau YER zijn de meeste werkgevers daar helemaal niet op voorbereid. “De meeste bedrijven hebben geen strategische personeelsplanning, recruitment bestaat nog wel, maar is geen agendapunt. De werknemers van de toekomst zijn schaars en gewild en weten dat ook. Werkgevers moeten daar op in spelen.” (metro, maart 2010)

Volgens Angelique Steen, algemeen directeur van Studentalent is er aantal zaken opvallend anders aan de nieuwe lichting werknemers. Via onderzoek onder 1700 starters en studenten valt op dat jongeren vooral in het MKB willen werken terwijl vroeger juist de grote corporaties populair waren. Het gaat hen vooral om sfeer en fijne collega’s. Volgens Steen zijn er veel misverstanden over de nieuwe generatie werknemers. “Ze zouden moeilijk zijn, lastig, grillig en arrogant. Dat is niet echt zo, het zijn vooral de tijden die veranderd zijn, niet de mensen. Anders is niet per se slecht.” (metro, maart 2010)

Als vervolg van bovenstaande uitspraken boeit én bindt een organisatie zijn medewerkers door een goede sfeer en fijne collega's. Dat betekent dat organisatie die investeren in deze twee elementen meer geliefd zijn dan anderen. Is uw organisatie op zoek naar gemotiveerde medewerkers? Ontwikkel dan de juiste HR-instrumenten die passen bij die "goede sfeer en fijne collega's".
Heeft u liever een strakker regime met duidelijke afspreken, arbeidsvoorwaarden en grenzen aan de flexibiliteit, internetgebruik en social media? Ook prima, maar sta dan niet raar te kijken als medewerkers niet gemotiveerd zijn om in het weekend (in hun eigen privétijd) voor uw organisatie te werken. Een balans in werk & privé geldt niet alleen voor de werknemer, maar ook voor u als werkgever.
De technische middelen zijn er, nu u nog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.