maandag 10 mei 2010
Met een vloek en een zucht.
In eerder blogs sprak ik mijn verbazing uit over het "hullie en zullie" gehalte in gesprekken met zowel werkgevers als werknemers. Bij een meeting van "Open Coffee Oosterhout" vertaalde een toehoorder dit als "met een vloek en een zucht". Een nieuwe blog zat meteen in de pen.
Werkgevers klagen over het vinden en behouden van goed geschoold en gemotiveerd personeel. Werknemers leggen met een diepe zucht uit dat ze onder een hoge werkdruk moeten werken in werkomstandigheden die niet aansluiten bij hun balans in werk&privé. Toch merkwaardig als je beseft dat beide partijen elkaar nodig hebben. De werkgever zoekt werknemers en de werknemers zoeken een werkgever. Daar moet toch een doelgerichte afstemming plaatsvinden?
Blijkbaar niet. Hoe krijg je het als werkgever voor elkaar dat je personeel werkt naar een gezamenlijk doel en de werknemer weet dat de werkgever de werkzaamheden zo organiseert dat er met plezier en resultaat gewerkt kan worden?
Omgeving.
Allereerst zal voor beide partijen duidelijk moeten worden welke omgevingsfactoren invloed hebben op de vraag náár en het aanbod ín werk. Denk daarbij eens aan:
de politieke factor (val van het Kabinet, wet- en regelgeving),
de economische factor (conjunctuur, werkloosheid, kredietcrisis),
de sociaal-culturele factor ( vergrijzing, ontgroening, generaties X,Y,Z, globalisering),
de technologische factor (automatisering, internet, twitter, google, etc.).
De werkgever kan hierbij inspelen op korte, middellange en lange termijn invloeden en anticiperen op de concurrentiestrijd.
Strategie.
Indien beide partijen weten welke externe invloeden er zijn, ligt de volgende keuze voor de hand.
Welke en hoeveel werkzaamheden vloeien voort uit de vraag?
Hoe staan we in de markt?
Moeten we de prijs laag houden door kostenbeheersing of zijn we een trendsetter en leveren we meer kwaliteit dan kwantiteit?
De HR-strategie moet wel aansluiten op deze keuze. Want uiteindelijk bepaalt de strategie wat voor soort organisatie daarbij past.
Organisatie.
En wat voor organisatie zijn we dan?
Werken we met een scala aan producten waarvan we per cm2 weten wat de kostprijs is?
Ontwikkelen wij de nieuwe producten en diensten, volgen we trends of meanderen we mee met de trend in de markt?
Zijn de werkzaamheden zo georganiseerd dat deze aansluiten bij de strategie? Willen we doeners of denkers?
De werknemer zal zich afvragen of hij bij deze organisatie past. Misschien is hij wel een prima functionaris, maar is de "fit" met de organisatie er niet. Tja, waarom stop je daar dan al je energie in?
Intern.
De werkgever zal moeten afstemmen in de sterke kanten van de organisatie en de aanwezige talenten van de medewerkers.
Hebben we de taken zo georganiseerd, dat we uiteindelijk de gewenste output krijgen? Of moet er nieuw bloed komen?
De werknemer kan zich afvragen of hij niet alleen bij de organisatie past, maar of hij ook tot zijn recht komt in de functie?
Welke talenten kan hij nog meer inzetten?
Zit hij wel op de juiste plek?
Is er wel een "fit" met zijn job?
Personeel.
Uiteindelijk leveren alle antwoorden op bovenstaande vragen voldoende stof op om tijdens een functionerings-, beoordelings- of evoluatiegesprek op tafel te leggen.
Wees nieuwsgierig naar elkaar en elkaars visie.
Is er een omgevings fit en waar liggen de grootste bedreigingen?
Is er een strategische fit? Welke keuze wordt er gemaakt?
Is er een organisatie fit? Hebben we de werkzaamheden goed georganiseerd met elkaar?
Is er een interne fit? Zorgen we voor voldoende ondersteuning en facilitering om de gewenste output te produceren?
Is er een personeels fit? Hebben we de juiste mensen op de juiste plek, op het juiste tijdstip en volgens de juiste arbeidsvoorwaarden/-omstandigheden?
Dit zijn de 5 fits uit het AVAfit model. Iedere werkgever en elke werknemer kan hiermee de eerste stap zetten in het begrijpen van elkaar. Het geeft in ieder geval je één reden om elke morgen uit bed te stappen en aan het werk te gaan. Je ontmoet mensen die net als jij weten wáár ze het voor doen! En nu niet meer vloeken en zuchten......
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.