maandag 7 september 2009

Over de Generatie Y gesproken, ……..


David Plink van het CRF Institue lanceerde vorige maand een whitepaper met de titel “Retention Y; What is the key to retention of Generation Y?”. Hij onderzocht de behoefte van de behoefte van Generatie Y professionals om actief werkzaam te zijn en speciale situaties die hier mee te maken hadden. De paper werkt als een soort gids in het doel om HRM beleid effectief af te stemmen op de doelen van Generatie Y.

Generatie Y is de generatie die geboren is tussen 1977- 1990. Ze staan bekend als “Millenials” en “Echoboomers”. Hun kenmerken zijn:
- Technologisch getint,
- gewend aan voortdurende informatiestroom, overload en feedback
- gewend aan sociale netwerken, een ander perceptie op privacy en bewust van de risico’s van sociale netwerken,
- Ze groeiden op in een post-9/11 wereld, met een gevoel van onveiligheid en kwetsbaarheid.
De generatie Y is een betrokken generatie, die zich zorgen maakt over wereldproblemen, zoals veiligheid, diversiteit en milieu. Deze betrokkenheid geldt ook voor hun werk en hun vraag aan hun werkgever/organisatie.

Er zijn twee redenen om jonge professionals nú te activeren:
1. Demografische ontwikkelingen hebben in vloed op werk nu én in de toekomst. De vergrijzing en de ontgroening (meer ouderen en minder jongeren) in heel Europa versterken de behoefte om jonge professionals actief in te zetten als waarborging van de toekomstige werkkracht.
2. Generatie Y loopt het risico op bestempeld te worden als de ontmoedigde generatie (lees hiervoor mijn blog Generatie Desperado). Ze dachten dat ze de hoop van de toekomst waren, maar de huidige economie en financiële crisis maakt vaak hen tot eerste en grootse slachtoffer.
In veel Europese landen is de werkloosheid onder 20-25jarigen momenteel 25% (dat is 1 op 4). Ze worden afgeserveerd door een gebrek aan ervaring en krijgen niet de gelegenheid deze ervaring op te doen.

De aanbevelingen van David Plink luiden:
- Maak een mix van Generatie Y met de Babyboomers in uw organisatie: De Generatie Y-werknemers wordt het best gemanaged door Babyboomers indien ze uitgedaagd worden om bewust samen te werken op de werkplek.
- Eén of twee keer per jaar een functioneringsgesprek is voor de Generatie Y niet voldoende. Eén keer per maand is logischer.
- Focus op de loyaliteit van de Generatie Y, die ligt niet op de organisatie maar op projecten en collega’s.
- Flexibiliteit van het werk trekt aan en activeert de jong professional.

AVAfitte organisaties die graag hun continuïteit willen waarborgen met jong professionals nemen deze tips ter harte en implementeren ze in hun SHRM-beleid.
Meer advies nodig?
Neem contact met ons op via het contactformulier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.