woensdag 16 september 2009
Niets doen is geen optie!
Ik kon er niet omheen. Iedereen heeft recht op een AVAfitte Blog over de troonrede.
U zag waarschijnlijk ook de uiterst sombere gezichten op de leden van de Eerst en Tweede Kamer tijdens het voorlezen van de troonrede door Koniging Beatrix op 15 september 2009. Zelfs "de hoedjes" konden mij niet opvrolijken. Vandaag nam ik daarom deel aan de Prinsjesdaglezing georganiseerd door de Rabobank Amerstreek in Made. Ben ik daar AVAfit van geworden?
De Rabobank gaf ondernemend Nederland 2 tips:
Tip 1 = Let op! Lenen kost geld. Ooit moet je geleend geld (met rente) terugbetalen. Dus laat het bedrag niet onnodig hoog oplopen.
Tip 2 = Niets doen is geen optie! Als Nederland BV niets doet is de schuld per inwoner van dit land in 2010 opgelopen van € 650,= naar € 30500,= pp/pj. We moeten nu iets gaan doen met z'n allen.
Uiteindelijk gaat het om keuzes maken. Let wel ONPOPULAIRE keuzes! Willen we na 2010 de volgende generatie niet opzadelen met onmogelijk in te lossen tekorten en schulden, dan moeten er vervelende keuzes gemaakt worden. Dan kan door uitgave verlaging of belastingverhoging. Dat betekent keuze tussen "een kunstbeen is niet voor iedereen nodig" en "doorwerken tot minimaal 67 jaar". De ondernemers die onder het genot van een broodje toehoorders waren konden eigenlijk niet kiezen. Wij, Nederlanders, kunnen hierin niet kiezen. Maar niets doen is geen optie!!!!
Een AVAfit bedrijf snapt ook dat er keuzes gemaakt moeten worden. Het is nu even geen feest er moet gewerkt worden. Geen "hoedje" maar een "werkpet" op. Hoe gaan we dit doen?
Zoek net als BV Nederland naar de stabiliteit, maak beleid en voer dit uit. Houd je concurrenten in de gaten en kijk waar je kan (sociaal) innoveren. Zorg dat je het personeel bij de organisatie betrek, zodat ze zich kunnen indentificeren met het bedrijf, de bedrijfsdoelen en de bedrijfsproblemen. Ze zullen zich met heel hun hart voor je inzetten omdat zij ook belang hebben bij werk in deze organisatie.
Tenslotte blijft ONS advies: doe wat je zegt te doen!
Maak een consistent en coherent beleid en voer dit ook zo uit.
Dat maakt het verschil tussen jou en je concurrent!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.