vrijdag 25 september 2009

Is het werkgeversservicepunt van UWV AVAfit?


Iedereen al bekend met het Werkgeversservicepunt (WSP)? Het werkgeversservicepunt is een dienst voor ondernemers van de gemeente en het UWV Werkbedrijf (het voormalige CWI en het UWV). Het Werkgeversservicepunt biedt praktische, persoonlijke ondersteuning bij het vinden én duurzaam plaatsen van gemotiveerde en enthousiaste medewerkers. En adviseert over subsidiemogelijkheden, vergoedingen voor werkplek- aanpassingen of financiëring van scholingstrajecten. Werkt het WSP nu uit een fit met de omgeving? Kortom: heeft het de omgevingsfit en organisatie fit uit het AVAfit model?

Tijdens een gesprek met een medewerker van het UWV kwam naar voren: "Het is heel simpel, denk ik. Matchen lukt in de regel alleen wanneer je kennis hebt van de vraag (vacature) en van het aanbod, want niet iedereen past op elke functie." Dat is een AVAfitte gedachte. In het vervolg van het gesprek hoorde ik: "Het is jammer dat men in de nieuwe constructie met het werkgeverservicepunt zich puur gaat richten op die vacatures waarvan men nu denkt dat daar de meeste vraag is. Op zich prima, maar hebben we ook aanbod?" Ook dat is een een prima AVAfitte vraag.

Dat er bij de gesprekspartner twijfels waren over een echte fit, kon niet ontkent worden. De oplossing zou dus liggen in: "Breng het aanbod (werkzoekenden) goed in beeld, en zoek daar de passende vacature bij, een bestaande of middels jobhunting. Puur vacatures binnenhalen is op zich niet zo lastig, ook al gaat dat nu (tijdens de recessie) trager dan ooit. Wanneer je je aanbod niet kent of nog erger, misschien niet hebt, loop je dus risico dat je de werkgever niet kan helpen, terwijl dat toch het uitgangspunt is." Ondanks het feit dat dit een sombere blik is op een goed innitiatief hoor ik toch weer een AVAfitte gedachte.

In het vervolg van het gesprek komt dan ook de dienstverlening van het UWV Werkbedrijf aan de orde en is de reactie: "met service heeft dit weinig van doen". Wil het UWV graag actiever in de markt staan? of een positieve impuls aan het imago geven?. Als dit in de strategische afstemming uit de omgeving zou staan hoor ik al een critische nooit: "Je richt je op een selecte groep. Volgens mij kan in deze tijd de afstemming beter iets breder trekken en bemiddelenvoor alle werkzoekenden. Niet alleen op de groep die zou passen op de zg focusvacatures, die zijn vastgesteld."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.