maandag 30 maart 2009

Het DNA van uw organisatie.


Vol verwachting en nieuwsgierigheid luisterde ik naar de een presentatie van een organisatie-adviesbureau op de netwerkavond van MKB regio Oosterhout in het thema "De Recessie Voorbij!?" op 25 maart j.l. En laat ik maar meteen eerlijk zijn: Ik was teleurgesteld.

Al eerder hoorde ik een ondernemer een uitspraak doen over het DNA van een organisatie die weliswaar een beetje "wollig" maar wel tot de verbeelding sprak:
"Als je een bedrijf start heb je een soort plan gemaakt, wat je kan vergelijken met een zaadje. In dat zaadje is opgenomen hoe de organisatie zich zal vormen. Wordt het een boom, een struik of een pantoffelplantje? Geeft het bloemen, vruchten of alleen blad? Gedijdt het goed op klei- of zandgrond? Je kan het DNA niet veranderen als je weet wat het DNA van de organisatie is".
Intrigerend niet waar?

Kijkend naar het AVAfit model past de bovenstaande visie van DNA heel goed. Stapsgewijs kan je de beste FITS in beeld brengen. Wat is de organisatievorm, de strategie, haar beleid en het personeel? Vormt dit een consistent en coherent geheel? In de wetenschap waar de fits in de organisatie zitten, geeft het je een soort DNA van je organisatie.
Toch ben ik scepties als ik kijk naar de "onveranderbaarheid" van de organisatie. Is het zo dat, net als in de natuur, planten/dieren/mensen onveranderd blijven? Nee, ze passen zich juist aan aan de omgeving. En dat is wat het AVAfit model wél in zich heeft. De exogene omgevingsplanning heeft invloed op de vraag náár en het aanbod ín werk. Denk maar aan de hedendaagse recessie. Maar het kan ook andersom door met de kennis van het DNA de sterke kanten van het bedrijf te benadrukken en te gebruiken. Lees nog eens mijn blog over MacDonalds.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.