woensdag 4 maart 2009
De zebra: zoek de verschillen.
Dinsdag 3 maart hoorde ik bij Medicor in Utrecht: "Ga beslist kijken naar de film Madegascar2, want er zijn zwarte zebra's met witte strepen én witte zebra's met zwarte strepen!" Mijn interesse was gewekt.
In vervolg op het boek "Blue Ocean Strategy" van Chan Kim confronteerde Hans Hylkema (TSM)ons met het effect van focussen. Je ziet blijkbaar niet wat er om je heen gebeurt als je focust. Hans adviseerde ons om juist om ons heen te kijken naar vergelijkbare bedrijven, branches en producten/diensten om te zoeken naar iets nieuws. En daarbij te kijken naar kosten verlaging (of schrappen) en klantwaardeverhoging (of toevoegen). Als voorbeelden gaf hij de successen van Easy Jet en de Formule 1 Hotel aan.
Hans heeft natuurlijk gelijk, want hij adviseert je strategie aan te passen aan de vraag uit de omgeving en gebruik te maken van je sterke kanten. Door goed om je heen te kijken zie je de verschillen en kan een zebra zowel zwart als wit zijn. 't Is maar hoe je het bekijkt!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.