zondag 5 september 2010

Kleur bekennen: Rood!

De centrale vragen voor de maand september zijn: "Wat is kleur in een organisatie?" en "Hoe beken je kleur? "
Vanmiddag zat ik op een zonnig Bredaas terrasje achter een Latte Macchiato  mensen te observeren tijdens de "Roodharigen-dag 2010". Een parade van diverse soorten rood, rossig en met een rode gloed. Er ontpopte zich een blog over "Kleur bekennen" terwijl ik mijn glas leegdronk. 


Kleur is onderscheiden.
Kleur is een eigenschap van licht die wordt bepaald door de verschillende golflengtes waaruit dat licht is samengesteld. Mensen nemen licht waar wanneer elektromagnetische straling met een golflengte tussen 750 en 400 nanometer het oog bereikt. Naast de tint, een ééndimensionale grootheid, kunnen we nog andere grootheden onderscheiden, namelijk de verzadiging (het tegendeel van grijsheid) en de intensiteit (lichtheid).(Wikipedia)
De essentie van "kleur" is het waarnemen er van. Het is geen zwart, grijs of wit, maar een kleur. Kleur wordt bepaald door een indruk. Deze indruk is subjectief en soms ook verstoord door 'kleurenblindheid'. De afdeling HRM moet onderzoeken welke kleur de organisatie heeft en welke mensen het nodig heeft.
De kleur van een organisatie is de cultuur. De manier waarop mensen met elkaar omgaan, samenwerken, communiceren, zich gedragen, normen en waarden bepalen, etc. dr. Ton Leijten noemde onlangs de Culturele fit. Hij zegt: "Eén van de cultuurdrempels die elke zorginstelling hierbij tegenkomt is het loslaten van oude gewoontes en van personeel. Medewerkers die herhaaldelijk niet voldoen en die niet kunnen of willen meebewegen in de veranderende omgeving behoren uit te stromen. Een goed sociaal beleid betekent ondersteuning verlenen bij een dergelijk individueel loslatingsproces." "Met het maken van keuzes in (topreferente en) topklinische functies wordt het steeds duidelijker op welke gebieden een zorginstelling zich wenst te onderscheiden. Het in huis hebben van enkele absolute klinische toppers is noodzakelijk voor elke gezondheidszorginstelling. Het aantrekken en behouden van deze ‘high performers’ is, zeker met de nieuwe mandatering van bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de
manager en de medisch professional, een nieuw beleidsterrein dat vraagt om innovatieve instrumenten. Er kan en moet ook vanuit een HR-optiek meer gebruikgemaakt worden van de aanwezige expertise en instrumenten in het bedrijfsleven."

Kleur is verschillen.
Mensen met rood haar hebben dikker haar dan mensen met een andere haarkleur. Roodharigen hebben een huid die zeer gevoelig is voor zon en snel verbrandt. Het is mogelijk dat natuurlijke roodharigen een andere pijnwaarneming hebben dan anderen. Er zijn echter zowel onderzoeken die vonden dat ze gevoeliger waren, als onderzoeken die het tegendeel aantoonden. Er zijn medici die beweren dat roodharigen 20% meer verdoving nodig hebben dan andersharigen. (Wikipedia)
Roodharigen zijn blijkbaar anders dan anderen. Mensen met een bepaald kenmerk zijn anders dan anderen en versterken met elkaar hun kenmerk. Zo zijn er mensen die creatiever zijn, mensen die doeners of denkers zijn, mensen met een sociale antenne of die zeer nauwkeurig werken. Deze groepen mensen kleuren de organisatie. Zij geven de organisatie hun bedrijfskleur. Opmerkelijk is dat een kleur (behalve basiskleuren rood, geel en blauw) mengvormen zijn van de basiskleuren, zwart en wit. Dat zou betekenen dat de meeste kleuren uit meer kleuren is opgebouwd en dat een bedrijfskleur daardoor ook is samengesteld door verschillende kleuren en kenmerken. Mensen zijn verschillend en aanwezig in verschillende mengvormen. Welke mensen heeft de organisatie nodig?
dr. Ton Leijten merkt op: "Een goede HRadviseur kent niet alleen zijn vak, maar verstaat de taal van de instelling waar hij/zij werkt, kent de zorgmarkt en weet intern een daadwerkelijke bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld de afstemming tussen de medische en de verpleegkundige zorg."

Kleur is bekennen.
Toch zullen alle aanwezige roodharigen op het festival van 5 september niet allemaal echt roodharig zijn. De geverfde exemplaren daar gelaten is het interessant om vanuit het terras te bekijken wie je nu echt "roodharig" vindt en wie niet. In feite vindt er een selectie plaats op basis van zelfreflexie. "Als je jezelf als rood voelt betiteld, en je bent deelnemer aan de Roodharigen dag, dan bén je een echte roodharige. Kleur moet je dus bekennen voordat je het kan (h)erkennen. HRM kan op basis van de strategie be- en (h)erkennen welke kleur de medewerkers nodig hebben om zich te kunnen identificeren met de organisatie.
In het eerder genoemde artikel schrijft dr. Ton Leijten: "extra wervings-, selectie- en introductie- activiteiten staan op het eerste gezicht wellicht haaks op de komende arbeidsmarktkrapte in de zorg. Aan de orde is de ‘paradox van de ballotagecommissie’. Een strenge selectie aan de poort heeft op kandidaten veelal het psychologisch effect van ‘erbij willen horen’."

Voor HRM is kleur een opdracht en uitdaging. HRM bepaalt en geef antwoord op de vragen:

  • Waarin zijn we -als organisatie- onderscheidend van de concurrent?
  • Welke specifieke medewerkers hebben we nodig - nu en in de (nabije) toekomst?
  • Kunnen onze medewerkers zich met de organisatie identificeren om 'zich erbij te horen' voelen?

He, he, via een omweg zijn we aangekomen bij AVAfit! Doe niet zo maar wat (op z'n Brabants: "doe maar een dotje"), maar ga strategisch te werk in de verschillende fits. Succes verzekerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.