zaterdag 25 september 2010

Dat bekende GROENE gras bij de buren.....


Geïnspireerd door een blog van mijn vriendin Hanneke over "Groen is gras." werd het thema het "groene gras" wel het thema voor deze blog"met de vraag of het gras altijd groener is bij de buren?
Uit de Regus BusinessTracker, waarvoor 15.000 zakenmensen uit 75 landen zijn ondervraagd blijkt dat 2 op de 5 werknemers zou willen veranderen van baan. 53 % geeft aan niet te willen blijven bij een bedrijf waar het management niet voldoende communiceert. Als een werknemer vindt dat een bedrijf onvoldoende visie heeft neemt maar liefst 47 % ontslag om die reden. 43 % van de werknemers vertrekt als hij of zij geen promotie krijgt. Ook blijkt dat 44% van de ondernemingen wereldwijd plannen heeft om de komende 2 jaar meer moeders aan te trekken die na hun ouderschapsverlof deeltijds willen werken........

Om te kunnen weten hoe GROEN het gras is in eigen tuin vragen HR professionals, managers en directie zich af:

  • Wie zijn mijn doelgroepen?
  • Hoe stel ik doelstellingen en budgetten vast?
  • Hoe positioneer ik mijn organisatie onderscheidend op de arbeidsmarkt?
  • Hoe bereik ik mijn doelgroepen met die boodschap?
  • How voer ik een effectieve meerjaren HR-strategie?
  • Hoe ontwikkel ik duurzame relaties met mijn doelgroep?
  • Wat is de interne kracht van onze organisatie?
  • Hoe behoud ik het talent binnen mijn organisatie?
Eduard Schaepman van Regus Benelux merkt op dat er een nieuw bewustzijn in opkomst is : "Bij ondernemingen groeit het besef dat de oude manier van werken voorbij is. Zo zijn werkende moeders een ander type werknemer dan de werknemers van voorheen." Maar de hedendaagse ondernemer is ook veeleisend wat betreft de bereikbaarheid in de vrije tijd van zijn medewerkers: bijna een kwart de respondenten wil dat zijn personeel gedurende 7 dagen per week paraat staat en van 8 % moet dit ook in de vakantie. Zijn dit nou niet tegengestelde kleuren? Maar ik denk dat mensen (werkgevers óf werknemers) altijd op zoek zijn naar dat groene gras. Peter Koelewijn maakte met daar met Will Tura een lied over dat gaat zo:


Refrein:
Het gras is altijd groener bij de buren.
En de stoep veel schoner en er hangt nooit vuile was.
Maar je kunt nooit kijken achter alle muren.
En je weet dat ik van je hou, dus hou je aan mij vast.


Soms ben jij  't niet meer met mij eens
En het geluid van stilte hangt dan tussen ons.
Oh ik haat die sfeer.
En je hoort het tikken van de klok hard als een hamer.
En waarom het ging,
weet je eigenlijk niet meer,
En je denkt gaat dat zo bij iedereen
Of is dat zo bij ons alleen? Maar....


Refrein:
't Is vaak een harde les, de weg naar succes.
Is de weg naar alleen zijn.
Er is aan de top zelden plaats voor twee.
En ik ken er velen, met dollartekens in hun ogen,
In hun auto's van vier meter
En hun villa's aan de zee.
En soms denk ik, was ik maar net als zij,
Dan kijk ik naar jou, dan is het voorbij, want....


Refrein:
Ieder krijgt het applaus wat hij verdient.
Alleen kost het moeite, om het zo te zien.

Bij het lezen van deze tekst werd het me duidelijk dat wát je ook probeert, mensen altijd NIEUWSGIERIG blijven over wat er anders zou zijn gelopen of anders zou zijn. Het gaat dus om de NIEUWSGIERIGHEID! Nu weten trouwe bloglezers dat ik dit een super competentie vind. Door de nieuwsgierigheid van mensen gaat er meestal toch iets gebeuren. NIEUWSGIERIGHEID moet je dus niet de kop indrukken (omdat het jou nu even niet uitkomt) maar stimuleren......want....... De moraal van het verhaal is dat het gras bij de buren meestal niet groener is. Weggelopen medewerkers komen terug en nieuwe aangetrokken personeel blijkt niet altijd de perfecte werknemers te zijn die je aanvankelijk dacht (de goeden daar gelaten). Misschien kunnen we mensen die NIEUWSGIERIGHEID gunnen. Het brengt mensen op nieuwe ideeën , laat mensen nieuwe initiatieven ontplooiien en actie ondernemen. Dat is wat we bedoelen met aanpassingsvermogen en flexibliteit. Naast NIEUWSGIERIGHEID zijn dit twee competenties die we het meest kunnen waarderen in onze collega's, teamleden en leidinggevenden. Dus: be brave let's be curious: be GREEN!!







1 opmerking:

  1. Lieve Esmeralda,
    Heerlijk om te lezen over een competentie "nieuwsgierigheid". Dit heb ik nooit zo gezien als competentie. Het is wel zo, dat je getriggerd wordt door iets wat je nog niet weet, reikhalzend over de schutting kijkend naar wat er nog meer is, verder lezend over hoe er nog andere mogelijkheden zijn.
    Ooit schreef jij iets over: Denk niet in problemen, maar denk in oplossingen, ook daarin kijk je verder, zoekend, ondernemend en idd ook een stuk nieuwsgierigheid naar een deel dat ik nog niet ken.
    Leuk om te lezen, dat we elkaar zo inspireren.
    Liefs Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.