woensdag 16 december 2009

Leiderschap in de 21e eeuw.


Al eerder in mijn blogs voorspelde ik een ophanden zijnde verandering in het soort leiderschap. Menno Lanting, verbonden aan De Baak, komt begin februari met zijn boek ‘Connect!’, waarin hij managers en leiders waarschuwt dat de nieuwe kracht van sociale netwerken onomkeerbare veranderingen teweeg aan het brengen is.

In diverse filmpjes op mijn blog heb ik aandacht gevraagd voor de invloed van sociale netwerken. Ja, ook ik werk met Twitter, LinkedIn, Facebook, Plaxo en Xing. En ook ik hoor telkens de vraag: "Wat moet ik nu met Twitter? Is dat handig? Kost dan niet enorm veel tijd? Menno constateerde uit gesprekken met beleidsbepalers dat de helft geen idee heeft, 47% weet niet hoé en slechts 3% voorbereid is op de invloed van sociale netwerken op de maatschappij.

Menno zegt: ‘Sociale netwerken worden steeds belangrijker. Massaal zijn we virtueel met elkaar verbonden. Dit resulteert in een samenleving waar niets meer verborgen blijft en waar voor nepheid geen plek meer is. Dat geldt voor bedrijven intern en voor de interactie met klanten. Dit vergt ander leiderschap. Want wie gesloten agenda’s houdt en daardoor niet op gelijk niveau kan communiceren met medewerkers en de omgeving, zal niet meer gezien worden als leider. Medewerkers krijgen minder ontzag voor hiërarchie en waarderen managers voor wat zij bijdragen. De winnende manager is diegene die mensen verbindt. om zo de beste resultaten te behalen. Bedrijven kunnen de aansluiting behouden door zelf de kenmerken aan te nemen van sociale netwerken en zo een ‘connectedorganisatie’ te worden. Omdat mensen in het dagelijks leven via sociale netwerken effectief met elkaar kunnen communiceren, willen ze dit ook in hun werk gebruiken.Om zo hun productiviteit te kunnen verhogen. Organisaties die dit verbieden door bijvoorbeeld de toegang tot sociale netwerken af te sluiten (hetgeen bij 76% van de bedrijven gebeurt), zullen werknemers zien vertrekken.’ Enkele bedrijven werken met tools zoals Yammer en Workvoices waarmee men elkaar vooral volgt in plaats van cc’t, maar dat is pas het begin. Er zullen geïntegreerde tools komen die de werknemers in staat stellen om tijd- plaats en structuuronafhankelijk samen te werken.’ (www.dutchcowboys.nl)

Zijn boek Connect! geeft een beeld van de impact van sociale netwerken op vele vlakken, zoals op leiderschap, op de organisatie, op innovatie en op marketing(communicatie). Het is bedoeld voor de professional en manager die nieuwsgierig is en kansen ziet, maar tevens kan bijdragen aan het begrip van de directies en management van organisaties omtrent de veranderingen. Zij zullen de komende tijd meer open moeten worden om niet te verliezen de komende jaren. Voor meer productiviteit, innovatie, medewerkertevredenheid en effectieve beïnvloeding van merkvoorkeur en koopgedrag. Zorg dat u AVAfit blijft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.