woensdag 2 december 2009

Afstemming in het onderwijs.


Ik lees regelmatig de blogs van vriendin Hanneke de Frel (http://hanneke63.blogspot.com/) over haar werk in het onderwijs. Toen ik onlang het artikel "Kleuterjuf vindt werk niet meer leuk" in P&O-actueel las, kon ik het niet nalaten hier een AVAfitblog aan te wijden.

Bij het lezen van Hanneke's blogs "Jongens", "Compensatieverlof", "RTrooster" of "Zwaar werk?" zie ik regelmatig overeenkomsten met de AVAfitblogs. Logisch, want beide blogs gaan over omgeving, werkbeleving, organisatie en beleid.

Uit het artikel van P&O actueel blijkt dat uit onderzoek 90% van de 350 geïnterviewde onderwijzeressen het onderwijs te veel verzakelijkt vinden. 'Het speelse gaat eruit, het muzikale ook: alles wordt steeds meer prestatiegericht.' Voorbeelden: 'Vroeger hoefde je in de kleuterklas je naam nog niet te kunnen schrijven. Nu moeten de kleuters al vijftien letters kennen; de letters van hun naam en een paar andere erbij.' en 'Er staan inmiddels dikke mappen op mijn bureau. Ik denk wel eens: dit is een kleuterklas, geen administratiekantoor'.
Duidelijke taal!

Nu gaat het mij niet om de discussie over de kwaliteit van het onderwijs of het "kleuter mogen zijn", maar over de juffen zelf. P&O actueel sluit het artikel af met de mededeling dat "Het onderzoek werd gehouden onder leerkrachten die in de jaren tachtig de opleiding tot kleuterjuf (Klos) hebben gevolgd. Sinds twintig jaar verzorgen de pabo's de opleiding."
AHA!

Lees ik het artikel in de Algemene Onderwijsbond dan vertellen zij over de Pabo:
De opleiding tot kleuterleidster is ruim twintig jaar geleden opgegaan in de pabo. Is de kennis over het onderwijs aan het jonge kind daar sindsdien op peil gebleven? En worden studenten aan de pabo goed opgeleid om zinnige dingen te kunnen doen in de kleuterklas? Bijna alle ondervraagden vinden van niet: de studenten krijgen tegenwoordig veel te weinig bagage mee op het gebied van het jonge kind. "Op de pabo leren studenten echt heel weinig over het kleuteronderwijs. "Ze moeten alles van ons horen, tijdens hun stage. Maar die is daar veel te kort voor." Men vindt dat de pabo's het kleuteronderwijs niet serieus nemen. "Het onderwijs aan de pabo's is gericht op groep 3 en hoger. Stagiairs die bij ons de kleuterklas in komen, weten nauwelijks iets af van kleuteronderwijs."

Uit alle informatie blijkt er verschil te zijn in kennis en vaardigheden van kleuteronderwijs en basisonderwijs. Nu hoorde ik deze week Sharon Dijksma (PvdA) vertellen dat zij kinderen van 2 jaar naar de basisschool wil sturen. Het zogenaamde Peuteronderwijs. Sharon verduidelijkte hierbij dat het niet gaat om een extra school met lesmethode (want de meeste peuters gaan óf naar het kinderdagverblijf óf naar de Peuterspeelzaal), maar om het samenvoegen van die scholen tot één brede school. Fysiek blijken veel scholen elkaar al te hebben gevonden, maar van effectieve samenwerking is nog te weinig sprak, aldus Sharon.
Het gaat dus feitelijk niet om de school maar om de samenwerking tussen en de afstemming met de verschillende specialisme op het gebied van onderwijs: de peuterjuf, de kleuterjuf, de onderwijzer, etc.

Het zou dus zomaar kunnen dat de leerlingen van de Klos dit niet hebben geleerd, en leerlingen van de Pabo wel. Daar zou onderzoek naar gedaan kunnen worden, om te kijken of het onderwijs aan de onderwijzers wel gericht is op uitwisseling met expertises.
Tevens wil ik nog wijzen op de blog "Jongens" en vragen om ook meer mannen in het onderwijs op te nemen. Volgens mij ontstaat er dan een AVAfit onderwijs.

2 opmerkingen:

  1. Natuurlijk kunnen bepaalde uitspraken over het onderwijs, en dan vooral de kleuters binnen het basisonderwijs, niet ongemerkt voorbij laten gaan.
    http://hanneke63.blogspot.com/2009/12/samenwerking-binnen-het-onderwijs.html
    Erg leuk hoor, al die verschillende meningen... en dat moet ook allemaal kunnen samenwerken!
    Groet,
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In de blog van Hanneke staat dat je in het onderwijs op drie manier kan leren (of evt. in combinatie met elkaar:
    - Ervaringsgericht.
    - Basisontwikkeling.
    - Programmagericht.
    Als ik verder denk dan onderwijs zie ik dit ook terug in het werk:
    - eerst kennismaken met het werk, de organisatie, de klanten en collega's.
    - dan het leggen van een solide basis door inwerken en kennismaken met het netwerk of de keten.
    - en het volgen van het (productie)programma.

    Blijkbaar ontwikkelt een mens zich een levenlang en blijft daardoor flexibel. Verwijzend naar het Boiling Frog Syndroom (zie blog) zijn flexibele mensen beter af. Mensen lopen niet vast, maar creëren kansen voor zichzelf. Een leven lang ....
    Dat zou je eens aan die 350 juffen moeten vertellen!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.