dinsdag 27 januari 2009

Sociale Innovatie tijdens de recessie?


"Even pas op de plaats" hoorde ik onlangs een ondernemer zeggen. "Nu even niet!" Het lijkt begrijpelijk als je de verhalen van teruglopende omzet, verhoogde kosten en mogelijk gedwongen ontslagen leest. Nu maar even niet innoveren. Maar..........

Deze tijd waarin allerlei omgevingsinvloeden zoals recessie, vergrijzing, ontgroening, de vraag naar milieubewustzijn en maatschappelijk verantwoord ondernemen, geeft ondernemers het gevoel in een achtbaan te zitten met de hoopvolle gedachte: "Eerst even de adem inhouden en overleven, want dit gaat voorbij. Straks wordt het rustiger". Dit achtbaan-gevoel vol turbulentie, spanning en onzekerheid vraagt om visie en strategie van de organisatie.

Ook al zit de organisatie is zwaar weer en stelt de ondernemer zich de vraag wie er vanwege teruglopende opdrachten wellicht gedwongen ontslagen zullen moeten worden, de acties vallen of staan met een consistent en coherent HRM-beleid. Met het AVAfit model vraag ik werkgevers naar de strategie van de organisatie. Waar willen ze straks naar toe? en wie hebben ze daar voor nodig? Wat zijn de talenten van deze organisatie? Wat is de waarde van kennismanagement? Wie moet je nu ontslaan, die je straks nodig hebt? Eenmaal weggestuurde kennis en ervaring komt niet of moeizaam terug.

Zowel technische als sociale innovatie geeft ondernemers zich te onderscheiden van de concurrenten en in deze tijd zich voor te bereiden op de toekomst. Want zodra we ons door de "rijstebrijberg" heen gegeten hebben, zijn diegene die zich nu goed voorbereiden op hun koers, strategie en mogelijkheden als eerste weg in hun spurt naar succes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.