maandag 5 januari 2009

Mac Donalds


Dr Hans D. Pruijt van de Erasmus Universiteit Rotterdam vertelde ons tijdens zijn colleges organiatie-sociologie dat wij op wélke vraag hij ook stelde over organisaties wij áltijd het antwoord: "Mac Donalds" konden geven. Ik vraag me af of dit ook zou gelden voor het AVAfit-model?

Aanvankelijk is het AVAfit model gebaseerd op de contingentietheorie: de omgeving bepaalt hoe de organisatie er uit moet zien. De fits in het model geven aan waar je in de afstemming de juiste keuzes hebt gemaakt of niet ten aanzien van de vraag uit de omgeving.
Maar ...................... Als je nu eens de zaak omdraait en het AVAfit model bekijkt vanuit de Resource Based theorie? Hierbij kan de organisatie de omgeving beïnvloeden.

Ik neem Mac Donalds als voorbeeld.
Mac Donalds staat bekend om de vergaande standaardisatie. Of je nu een hamburger in China of in Nederland eet, het is het zelfde product op de zelfde wijze bereid en het kost ook nog eens (ongeveer) het zelfde. Mac Donalds heeft een heel consistent en coherent beleid. Dit is de kracht van de organisatie, dit zijn hun talenten.
Enige jaren geleden gooide de documentaire "Supersize Me" roet in het eten. Het imago van Mac Donalds werd aangetast omdat een jonge gezonde man na een maand fastfood van Mc Donald eten doodziek werd. Wat nu te doen? Hoe kreeg de Mac haar positieve imago weer terug?
Mac Donalds ging niet kijken naar andere bereidingswijzes of onderzoeken om aan te tonen dat ze wél gezond eten serveerden. Nee, ze keken naar wat ze het allerbeste konden (hun talenten): gestandaardiseerde hapklare (gezonde) brokken snel serveren. Dus verschenen er fruitshakes, salades, etc. En wat een succes. Het imago van Mac Donalds was gered.

Kijk dat noem ik nu ook sociale innovatie. Mac Donalds doet waar ze goed in is en beïnvloedt op deze manier haar omgeving.
Hans Pruijt dank je voor je inzicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.