woensdag 7 januari 2009

Een AVAfit West-Brabant.


Met goede voornemens ben ik deze week gestart met het onderzoeken of het AVAfit model toegepast zou kunnen worden op items van de provinciale agenda. Ik kreeg het idee dat contactpersonen van instellingen die ik raadpleegde in eerste instantie dachten: "O, daar heb je er weer één!", maar bij doorgezette enthousiasme van mijn kant er toch eye-openers kwamen. Mensen werden geïnteresseerd. vertel, vertel,.........


Op de Uitvoeringsagenda Regionaal programma West-Brabant werkt door! 2008-2011 van 1 november 2008 staat onder punt 2.6 100 extra ondernemers passen actief HRM beleid toe. Dit zal bereikt kunnen worden door deskundigheidsbevordering van medewerkers Werkgeverservicepunt (van het huidige Werkbedrijf) én het stimuleren van bewustwording van werkgevers in drie opeenvolgende stappen:

1. Deelname leergang levensfasebewust personeelsbeleid

2. Het toepassen van een HRM-tool in het bedrijf zelf (medewerkers bij betrekken)

3. Toepassen en uitvoeren HRM-advies, door HRM-deskundige of ondernemer zelf.


Wat gaat er de komende tijd gebeuren?

Ik citeer: "Er wordt een leergang "innoveren met personeel" georganiseerd voor circa 20 ondernemers in West-Brabant. De uitdaging hierbij is:

- Hoe motiveer je werknemers om weer te gaan leren en hoe maak je werkgevers hiervoor enthousiast?

- Het stimuleren van sociale innovatie: ondernemers moeten het belang inzien van "goed werkgeverschap". Hoe bind je personeel aan het bedrijf en hoe haal je goed personeel binnen, ook degenen die in deeltijd willen werken, ouderen en mensen met een beperking.

- Benadrukken dat goed personeelsbeleid invloed heeft op het bedrijfsresultaat en daarmee de continuïteit van de onderneming. Het gaat daarbij om beloningsbeleid, levensfasebewust personeelsbeleid e.e.

Het ontwikkelen van mogelijkheden van zittende werknemers zodat binnen een bedrijf ruimte ontstaat voor nieuwe instroom.

Daarnaast krijgen ondernemers HRM advies op maat."


Ik kan geen beter model bedenken die het initiatief zou kunnen ondersteunen als het AVAfit model. Nu nog door de brei van ambtelijk Nederland heen: gemeenten, SES, Provincie Noord-Brabant, het convenant van 18 West-Brabantse gemeenten en Tholen, en RPA, PSW, Syntens, KvK, etc. Soms denk ik wel eens zijn deze nota's nu geschreven omdat tools zijn die de doelen bereikbaar maken of zijn er doelen bedacht waar nog tools voor ontwikkeld moeten worden? Ik krijg sterk het idee dat het laatste het geval is in deze situatie. Daarnaast scheren ze werkgevers wel over één kam. Er zijn veel werkgevers die zich bewust zijn van goed werkgeverschap en de voordelen die ze daarmee verkrijgen, maar volgens mij is er ook nog zoiets als goed werkNEMERschap. Gelukkig heeft het AVAfit model daar ook aan gedacht!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.