maandag 19 januari 2009

Duurzaam innoveren.

Vandaag heb ik een afspraak met Saskia van Stroe. Ter voorbereiding van dit gesprek las ik haar boek "Holistisch Duurzaam Innoveren"(2008) en was positief verrast door een aantal insteken.

Saskia begint haar boek met de inleiding dat innoveren nodig is door de snel veranderende maatschappij. Later voegt ze met een prachtige uitspraak van Darwin daar aan toe dat aanpassen aan de veranderende omgeving van belang is om te overleven. Darwin zegt: "It is not the strongest of the species that survies, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change." Goed om te weten, maar willen ondernemers wel flexibel zijn?

Kijkend naar het MKB geeft Saskia de 8 D's van het entrepeneurschap:
Dromen, Denken, Durven, Delen, Doen, Deblokkeren, Doorgaan en Drive. Alhoewel Drive een ontontbeerlijke factor is ziet zij de andere zeven als vaardigheid en attitudes om werknemers te laten leren en employabel te houden. Een werknemer zou zich af moeten vragen: "Wat vraagt de markt van mij en wat heb ik te bieden en wat moet ik afbouwen en opbouwen in mezelf om perspecief voor mezelf te creëren?"

Ik denk aan het bewust maken van keuzes en FIT's. Volgens mij heeft Saskia het ook over het AVAfit model. Het afstemmen op vraag naar en aanbod in werk die wordt beïnvloed door de omgeving. Onder de voorwaarde dat een ondernemer kijkt naar zijn bedrijf en overweegt hoe service gericht hij met kostenoptimalisatie en marketing kan werken aan vernieuwing. Toch blijkt uit onderzoek van het EIM dat MKB ondernemers zich zien als service verlener en het minst als innovator. En daar wil ik vandaag graag met Saskia over spreken.

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.