donderdag 28 april 2011

Techniek inspireert en creëert welvaart.

Deze AVAfit blog over "Techniek" (april 2011) werd geprikkeld door het bericht in "De Standaard" "Technisch onderwijs creëert welvaart". Want het het technisch onderwijs blijkt een imagoprobleem te hebben. Het is zwaar werk voor weinig geld, zegt Sanju Gielen. Halen we weer het stof van de campagnes "Kies Exact" en "Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid"? Of pakken we het nu eens anders aan?

Ik hoor mensen klagen dat het vinden van een loodgieter zo moeilijk is en dat het repareren van een meubelstuk vaak zo lang duurt. "Er zijn gewoon te weinig goede vakmannen" is meestal het argument waarmee de meeste klagers zich verzoenen met dit euvel. Ik zie iemand nog wel glimlachen als je verklaart dat technische beroepen misschien niet sexy genoeg zijn, terwijl de bekende bouwvakkers-bilspleet-broek op het netvlies staat. Maar daar blijft het wel bij. Wat mij opvalt is dat bij techniek steevast gedacht wordt aan mannen, bouw, betá, modder of smeer. Werken in de techniek is blijkbaar niet gemakkelijk en wordt verricht door mensen die (liever) met hun handen werken. Waar vormt het een uitdaging voor onze jeugd?


Op 13 april 2011 voerde prof. Ate Dijkstra zijn lectorale rede "Technologie als inspiratiebron voor menselijk handelen". Ate is lector van het lectoraat iHuman/Welzijn Zorg Digitaal. Het lectoraat richt zich op toepassing van nieuwe technologieën op het terrein van welzijn en zorg. De lector geeft leiding aan een kenniskring, waarin verschillende experts hun kennis en ervaring inzetten voor onderwijs, onderzoek en innovatie van het vakgebied. Sinds vorig jaar hebben Ate en ik (beide techneuten van huis uit) diverse gesprekken gevoerd over de verbinding tussen techniek-mens-zorg. De problematiek rondom de dubbele vergrijzing, de ontgroening en de tekorten op de arbeidsmarkt voor de sector Welzijn en Zorg vragen om zorg geëigende technologieën"(Prisma, 2009)." Domotica en zorgtechnologie zullen nog meer dan voorheen invloedkrijgen op de aard van het werk en de kennisintensivering van zorg- en welzijnsorganisaties. Mogelijk kan deze ontwikkeling ertoe leiden dat jongeren weer gaan kiezen voor een opleiding in de zorg (en/of de techniek). Het lectoraat wil hieraan bijdragen door mogelijkheden te ontwikkelen voor domotica en zorgtechnologie in de passen in het onderwijs en toe te passen in de dagelijkse praktijk", aldus Ate.

We moeten Innoveren! Hoge scholen worden nadrukkelijk ingezet als meest geschikte bron van toepasbare kennis en onderzoek naar "sectoroverschrijdende toepassing van technologie". Ate stelt: "Het gaat hier niet alleen om de technische ontwikkeling, maar ook om de sociale inbedding van deze systemen in communiveren, leren en organiseren."  Hogescholen krijgen de taak om studenten breed op te leiden met de competenties van de toekomst: de innovatieve professional. "De innovatieve professional is onderzoekend, ondernemend en nieuwsgierig en in staat over de grenzen van sectoren zelfstandig en in nauwe samenwerking met anderen nieuwe oplossingen voor maatschappelijk relevatie vraagstukken te vinden" (Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, 2008).  Ate voorspelt dat toegepaste ICT zal leiden tot verandering van "face-to-face" naar "zorg-op-afstand" en van "taal" naar "beeld". Dat is weer goed nieuws voor onze gamers (zie blog The Future Machine).
Het Zorginnovatieplatform (2009) voor ziet wel problemen rondom deze vernieuwing en de weerstand die het geeft bij professionals Niet alleen door het verschuiven van de focus in hun werkzaamheden, het gebrek aan opleiding, inspraak en falende of gebruik onvriendelijke techniek maar vooral de cultuur heeft aandacht nodig (Velde van der ea, 2008; Jong de & Kruijswijk Jansen, 2010; Flim, 209; Peeters&Francke, 2009; Nouws e.a., 2006; Willems, 2007; Bosman, 2010; Rozeboom, 2010).

Het lectoraat ziet mogelijkheden voor praktijkgericht onderzoek in het oplossen van praktische problemen. De uitkomsten van dit onderzoek zijn relevant voor de beroepspraktijk en in het onderwijs. De domotica en technologische domotica bieden studenten de mogelijkheid hun skills en competenties te ontwikkelen. Voor de koppeling tussen onderwijs en praktijk zijn ondernemingen en organisaties van groot belang. Daar ontstaat de co-creatie: "het betrekken van eindgebruikers bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën en toepassingen tijdens onderzoeks- en ontwerpactiviteiten".

Als u nu bij Techniek alleen denkt aan modder en vuile handen, moet ik u echt rekenen tot de 1.0 generatie. Samen inspireren we elkaar en maken we de toekomstige welvaart mogelijk!

1 opmerking:

  1. Interessante blog. Het doet mij denken aan termen als meervoudige intelligentie, waarbij zaken benaderbaar zijn vanuit verschillende invalshoeken.
    Mooi is ook het feit dat onze dochter een NT(natuur en techniek) profiel wil kiezen, waarop haar drie oudere broers meteen reageerden:"dan zit je wel in een klas vol jongens" Maar de dochter reageert nonchalant met "boeie" en gaat haar eigen gang. Prachtig om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.