woensdag 18 augustus 2010

Ikalsmiddel.nl





www.ikalsmiddel.nl is een interessante website voor iedereen die vragen heeft over werk en loopbaan. Op 17 juni 2010 werd de website gelanceerd en is klaar om bezoekers aan de hand van 8 stellingen op weg te helpen naar een volgende stap (moving on). Ik sprak met initiatiefnemers Joep Jansen en Karin Mous.




Bijzonder aan de visie van Karin en Joep is het feit dat zij de mens zelf als middelpunt voor de oplossing en de aanpak van problemen bestempelen. Interessant is om te zien dat zij vanuit 8 stellingen het "ik" begeleiden door een doolhof aan vragen en uiteindelijk komen tot een advies. Daarbij wordt er niet alleen digitaal (adequaat en snel) gewerkt maar ook het menselijk contact niet vergeten. De kwaliteit van het advies staat voorop. Op deze wijze is er niet alleen sprake van mobiliteit van een persoon, maar ook mobiliteit (beweging) in de dienstverlening van loopbaanbegeleiding, sollicitatietraining, coaching, etc. Veel professionals verwachten wel dat de zoekende persoon in beweging komt, maar leunen zelf genoegzaam achterover in de gedachte dat zij niet (meer) flexibel hoeven te zijn in deze veeleisende maatschappij. Een goede zet van ikalsmiddel.nl
De website is nog in ontwikkeling maar beloofd heel wat goeds.


Een andere invalshoek die ik bij "ikalsmiddel.nl" interessant vind, is het werken met 8 stellingen. Het rubriceert en kadert de (be)zoeker in zijn of haar vraag. "Waar gaat mijn probleem nu eigenlijk over?"



  1. Ik gedij bij een goede werksfeer.
  2. Ik beschouw mijn ontslag als een kans.
  3. Ik wil binnen zijn voor mijn 40ste.
  4. Ik ben een goede partner, ouder en vriend(in) met een succesvolle carrière.
  5. Ik wil me voortdurend ontwikkelen om aan de veranderende eisen te kunnen voldoen.
  6. Ik heb het gevoel dat mijn talenten onderbelicht blijven.
  7. Ik ga de sleur doorbreken.
  8. Ik heb het lef het roer om te gooien.



Een goede werksfeer is niet alleen belangrijk voor het functioneren in je baan of samenwerken in een team of afdeling, maar ook om mobiliteit te bevorderen. Een burn-out ligt vaak voor de hand bij een hoge werkdruk en weinig regelcapaciteit (strain en negatieve stress), vervreemding van het werk ("wat doe je nu eigenlijk in het proces?"), weinig identificatie met de collega's en de organisatie ("ik hoor er niet bij"). Om niet in de slachtofferrol te vallen is een actieve en nieuwsgierige houding nodig. "Hoe kan ik mijn werksfeer verbeteren en wat heb ik daar voor nodig?"



Het gaat dan om kansen creëren, net als bij de tweede stelling over ontslag. Na het verwerken van de eerste schok blijkt misschien dat je het al een tijdje aan zag komen. Wat heb ík in die tijd gedaan? Is dit niet het moment om eens te gaan dóen in plaats van vast te houden aan ieriele wensen om vóór je 40ste al te kunnen gaan rentenieren. Misschien kan je je energie ook beter inzetten voor je werk of voor de samenleving in plaats van "verplicht" te gaan fietsen in de bergen omdat je zo fit bent tijdens je VUT en je graag wat wil doen tegen de verveling?



De balans in werk&privé is belangrijk. Dat is niet alleen een hype of modern begrip, maar het zoeken naar deze balans is altijd al een vraagstuk geweest. Wie wil er nu niet een goede partner, ouder of vriend(in) zijn én ook een leuke baan hebben? In het AVAfit model vergelijk ik de business strategie van de organisatie vaak met de balans werk&privé van de medewerker. Dat maakt duidelijk dat ieder zijn eigen doel, aanpak en belangen heeft. Afstemming hierin is dus noodzakelijk.



En die ontwikkeling? Lees nog maar eens het AVAfit artikel over het "Boiling Frog syndroom". Dan begrijpt iedereen (werkgever én werknemer) dat in beweging blijven van levensbelang is. Aan de slag met je talenten....Ik ga het roer omgooien......En daar ben ik niet bang voor.


Mobiliteit gaat over het lef dat mensen hebben en de risico's die ze durven te nemen omdat ze zichzelf (en hun mogelijkheden) kennen en er in geloven. Medewerkers kunnen (soms met een beetje hulp) meer bereiken met prikkeling dan met straffen of sussen. Kom in beweging: AVAfit!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.