dinsdag 22 juni 2010

Solliciteren kan je leren!

Als ik op websites en in brochures van scholen in het voortgezet onderwijs en MBO lees: "Willen we iedereen het gereedschap geven om zich te ontwikkelen tot evenwichtige persoonlijkheden en geëngageerde burgers, dan is méér nodig dan basis - en voortgezet onderwijs alléén." dan vraag ik me af of daar ook het solliciteren naar een stage en (bij)baan of het intakegesprek bij een vervolgopleiding hoort. Velen denken van niet, maar de studenten vragen er zelf om.
Van Drop Box


Regelmatig lees ik (nieuws)berichten dat studenten zelf het als een gemis ervaren als ze na hun studie voor het eerst moeten gaan solliciteren en er nog nooit verteld is hoe dat gaat. Scholen -MBO, HBO, en misschien ook de bovenbouw van het voortgezet onderwijs- besteden nog wel aandacht aan het schrijven van een sollicitatiebrief met CV maar daar blijft het bij.
Opvallend want het schrijven van een brief komt steeds minder voor. Ook het opstellen van een goed CV valt weg bij het invullen van een online-sollicitatie. Om dan maar te zwijgen over het gebrek van ervaring bij het voeren van een "gesprek". De basis van een goed solliciatie-, stage- of intakegesprek ligt in de voorbereiding en de zelfkennis. Deze voorbereiding kan een school koppelen aan het vak Nederlands, Maatschappijleer, Economie, LOB, LLB of persoonlijke vaardigheden.

Ehhhhhhhhh, zelfkennis? Jazeker!
Hoe vaak heeft de personeelsfunctionaris en/of leidinggevende geen bibberende, zwetende en stotterende kandidaat voor zich, die een bijzonder goede brief met prima CV opstuurde? Het gesprek loopt niet vlot en het antwoord op vragen zoals "Waarom wil je hier komen werken?" worden afgedaan met "Ik wil graag mensen helpen" of "Ik heb deze opleiding gedaan". Het zegt niets over de kandidaat en de P&O-er en/of toekomstige chef krijgen een slecht beeld van de persoon.

De studenten en leerlingen kunnen zich dus beter voorbereiden door te focussen op hun talenten en ervaring. Ik zie u weer verbaasd kijken: ervaring? Dat hebben ze toch niet? Ja wel! Veel jongeren verrichten vrijwilligerswerk bij sportclubs, scouting of voor goede doelen. Ze zijn actief bij de organisatie van buiten-schoolse activiteiten en kunnen honderduit vertellen over hun hobby. Als ze zich bewust worden dat deze activiteiten ook iets zeggen over hun talenten en interesses kunnen ze deze voorbeelden ook gebruiken om hun ervaring te onderbouwen.

Geen rode vlekken in de nek van de sollicitant wanneer hij beseft dat ook de leidinggevende wel eens nerveus kan zijn tijdens het gesprek. Die leidinggevende moet immers de beste kandidaat er uit pikken. Realiseer je maar eens wat het aan tijd, geld en ergernis kost als hij de verkeerde persoon kiest. Het kan wel eens heel moeilijk voor hem/haar worden. Ook al een reden om minder nerveus te zijn.

Laat studenten en leerlingen eens de nonverbale communicatie zoals houding, kleding, uitstraling, etc beoordelen. Daar valt heel veel te leren en te winnen. Veel jongeren kiezen ervoor om na de tiende afwijzing hun piercing uit hun lip te halen, hun mobieltje uitzetten en een shirt met lange mouw te dragen om hun tattoo te bedekken. Blijkbaar voelen ze zelf ook aan dat dit bij bepaalde vacatures niet echt een pré oplevert. Het geven van een hand zegt zoveel meer......

Kortom:
Met tips & trucs in zowel theorie als praktijk hebben we voor deze leerlingen en studenten een workshop "Solliciteren kan je leren" ontwikkeld. Een groot succes bij studenten maar ook bij werkzoekenden en vrijwilligers. Het kantelt hun paradigma in het kijken en zoeken naar werk. Ze vinden nieuwe wegen en goede voorbeelden waardoor ze met de juiste focus de beste onderbouwing geven.

Interesse? Neem contact op via E. de Vries Personeelsadviezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.