zondag 3 januari 2010

You ain't seen nothing yet!


Uit het trendonderzoek "2020 Next Generations: Hopes, Dreams & Ambition, gehouden onder 100 next-generationleden van het Family Business Network in Europa, Azié, Noord- en Zuid-Amerika blijkt dat de nieuwe generatie ondernemers zichzelf niet anders zien dan de voorgaande generaties. Toch zijn er verschillen. En dáár zijn we nieuwsgierig naar. De AVAfitmaand januari 2010 gaat over (de) veranderingen.

De volgende generatie is meer geïntersseerd in een goede balans tussen werk&privé, in duurzaamheid en verwacht een andere stijl van leiderschap. Deze generatie zal zich vaker dan de voorgaande een meer toezichthoudende rol spelen en het voortbestaan en verder bouwen aan de onderneming als belangrijkste doelen stellen. (De Status 06-2009)

Maurice de Hond houdt van (technologische) ontwikkelingen en is nieuwsgierig. Hij zegt in De Status: "Alle veranderingen van enige omvang, zowel maatschappelijk als economisch zijn gebaseerd op technologische ontwikkelingen. De technologie maakt het mogelijk dingen te doen die daarvoor nog niet mogelijk waren. In de komende vijf jaar gaat er meer veranderen dan in de afgelopen tien. We leven in de digitale revolutie en die is minstens zo ingrijpend - zo niet ingrijpender - als de industriële revolutie".
Maurice merkt dat mensen niet erg openminded zijn ten aanzien van nieuwe ontwikkelingen. Hij is zelf altijd nieuwsgierig om nieuwe dingen uit te proberen en te kijken wat het is, wat het kan en of hij het kan gebruiken. Hij twittert omdat er ook veel getwittert wordt en hij wil begrijpen wat dat betekent. Bij mensen die niet twitteren krijgt hij het gevoel dat ze niet eens snappen wat er gebeurt. "Ze zien het nut er niet van in, onmdat ze niet weten waar het over gaat. Het is duidelijk een valkuil voor ondernemers om niet verder te kijken, omdat het toch goed gaat. Dat kun je doorbreken door als goede ondernemer neiuwsgierig te zijn en je te richten op veranderingen."

Een prachtig voorbeeld: NIEUWSGIERIGHEID een goede eigenschap is voor ondernemers. Nieuwsgierig zijn naar de vraag en het aanbod. Nieuwsgierig zijn waarom het in je bedrijf goed (of minder goed) gaat en welke talenten het personeel heeft. Welke ontwikkelingen in de omgeving hebben invloed op deze factoren. Is het de technologie of voel je de druk van de economie? Is het misschien de flexibele markt, de mondige klant of de steeds ouder wordende mens die een kans/bedreiging is? Of wordt uw onderneming belemmert door het enorme oerwoud van regeltjes en wetten? In het AVAfit model start een onderneming met het onderzoeken van de omgevingsfit en bepaalt hierop een passende strategie.

Volgens Maurice de Hond gaan bedrijven slecht om met het nieuwe predigitale tijdperk. Ze anticiperen niet op wat zich nu aan het voltrekken is, ze hobbelen mee. Het overgrote deel van de ondernemers beseft nog niet wat dit nieuwe tijdperk inhoudt en betekent. De mogelijkheden zijn legio: You ain't seen nothing yet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.