donderdag 13 augustus 2009

No-show-Fryday.

Op vrijdag staan de kantoren leeg, wordt de telefoon niet opgenomen en bij mooi weer zit iedereen op een terras en duurt de lunch gewoon langer. Herkent u dit?
In de Daily Mail stond vandaag dat Britse werknemers steeds vaker één of meerdere dagen in de week thuiswerken. Opvallend omdat 75% van de Duitse werknemers zeggen altijd bereikbaar zijn en Nederlanders het minst tijdens de vakantie blijken te werken.


Werkgevers zijn zich bewust van de voordelen die thuiswerken met zich meebrengt. Een gezinsvriendelijke beleid is niet alleen flexibel werken met de mogelijkheid van ruimere kinderopvangmogelijkheden, Ouderschapsverlof, flexibele aanvang van werktijden en aansluiting op schoolvakanties, maar kan ook bestaan uit één of meerder dagen thuiswerken.
Uit onderzoek van Intomart blijkt dat 2/3 van de werknemers geen baan heeft waarin thuiswerken mogelijk is en dat van de rest ongeveer 25% dit niet mag van hun baas. De technologie (mobiel, laptop, blackberry,e tc.) maakt het mogelijk om op welke plek dan ook je werk te doen. 1 op de 10 werknemers (185.000) werkte in 2008 al structureel thuis. Zelf de werktijd bepalen wordt meer toegestaan.
41% van de Britse werknemers geeft aan dat de baas niet kan controleren waar en wanneer ze werken. Dit geeft hen vrijheid en de mogelijkheid om een betere balans in werk&privé te creëren.

Bitkom maakte onlangs bekend dat 36% van de Duitse werknemers (77% man en 68% vouw) zijn altijd, ook in het weekend, bereikbaar. 53% van de werknemers tot 30 jaar geeft dit aan, maar zelfs 85% van de 30 tot 49-jarigen is na werktijd nog bereikbaar voor de firma.

StepStone onderzocht bij 18.063 hoogopgeleiden in zes landen hun bereikbaarheid. Het toonde aan “dat er onderling nogal wat verschillen zijn tussen de landen. De Noren werken het meest en geven aan bijna allemaal regelmatig door te werken of op standby te staan. Maar 12 procent van hen geeft aan helemaal niets aan werk te doen tijdens de vakantie.” Toch blijkt 25 % van alle ondervraagden zegt op vakantie helemaal geen e-mails of telefoontjes te bekijken of te beantwoorden en 39 % werkt regelmatig en houdt de voortgang van projecten en dergelijke nauwlettend in de gaten. De resterende 36 procent geeft aan op standby te staan en actie te ondernemen wanneer dat nodig is. (P&O-actueel, 2009).
Nederlanders werken het minst tijdens vakantie. 31 % werkt niet tijdens de vakantie. Een derde van de Nederlanders reageert alleen als er iets dringends is.
The Wall street Journal meldt zelfs dat Amerikaanse werknemers een proces tegen hun werkgever hebben aangespannen omdat ze ook buiten werktijd klanten te woord moeten staan zonder dat ze daarvoor betaald worden. Veel Amerikanen hebben een mobieltje/telefoon van de zaak waardoor ze email en telefoontjes ontvangen buiten werktijd. Volgens de Amerikaanse wet moet ook vrijwillig overwerk betaald worden.

Blijkbaar is de bedrijfscultuur bepalend voor het flexibel werken, maar ook voor de bereikbaarheid. Het moet dus passen bij de organisatie en haar beleid. Dus niet na-apen, maar kijken of er hier een extra kans ontstaat in de afstemming in de vraag náár en het aanbod ín werk.
Los van het verlagen van het personeelsverloop en het ziekteverzuim, het verhogen van de loyaliteit en het commitment van de werknemer met de organisatie zie ik nog een mooie kans voor het thuiswerken: Tijdens de pandemie van de Mexicaanse Griep kan is de kans op besmetting van collega’s aanzienlijk kleiner als je thuiswerkt. Lekker AVAfit dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.