woensdag 18 februari 2009

WerkONDERnemerschap.


In P&Oactueel van vandaag las ik wat ik gisteren de hele dag op radio en TV had gehoord: De werkloosheid stijgt tot 8,75% Hoe gaan we dit plaatsen in het AVAfitmodel?

In 2003 ontwikkelde ik de workshop "WerkONDERnemerschap" en plaatste dit in het kader van afstemming in vraag naar en aanbod in werk onder de noemer "weten-kunnen-willen".
Destijds vond ik een gewillig oor bij de werkgevers, die instemden met het idee dat goed werkGEVERschap ook vraagt om goed werkNEMERschap. Het gaat over afstemmen met elkaar. Van werknemerszijde ontving ik zuinige blikken, de vakbond stijgerde en de OR wilde er helemaal niets van horen.

Bij werkONDERnemerschap denk ik de nieuwe contracten en nieuwe arbeidsverhoudingen die verder gaan dan de Levensloopregeling. Het gaat om de keuzevrijheid (La Grand) van de werknemer om binnen transities van werk-zorg-ontwikkeling-vrijetijd-werkloosheid keuzes te maken. Een werknemer kan zijn eigen "toko" runnen op basis van zijn werkwensen en -eisen. Een realistische blik en overzicht over kansen creëren door middel van een eigen SWOT-analyse zou van werknemers werkONDERnemers kunnen maken. Ik denk dat deze nieuwe werknemer (4.0?) het heft in eigen hand zal nemen.

Nu, anno 2009, kijk ik terug op deze discussie. Tijdens deze crisis willen werkgevers nog steeds graag werkondernemerschap. De vakbond is volgens mij niet enthousiast maar ziet wel in dat werknemers in deze tijd ook actief moeten zijn op de arbeidsmarkt om inkomen te continuëren. De OR zal zich ook wel eens achter de oren krabben als ze bedenken dat werkondernemerschap niet alleen risico's met zich meebrengt maar ook kansen creëert. En de werknemer zelf? Die zegt leukweg op TV dat ze er niets van merken en dat ze gewoon dit jaar weer op vakantie gaan naar Marjorca. Niets aan de hand blijkbaar.

1 opmerking:

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.