maandag 2 april 2012

Jij bent (niet) welkom!

Vandaag was het Palmpasen! Wie weet nog wat het inhoudt? Palmpasen is de laatste zondag van de vastentijd. Deze dag wordt de feestelijke intocht van Jezus in Jeruzalem herdacht. WELKOM! Dit als tegenhanger voor Goede Vrijdag (een week later) waarbij dezelfde mensen hem niet toejuichden maar hem wilden kruisigen. Kinderen versieren tijdens deze dagen vaak een stok/kruis met mooie kleuren en lekker eten en lopen vaak in processie door de straten. Ook op Vlieland is dit een mooie traditie. (foto Rogier Rispen) Cultuur en religie vallen zo samen op 1 dag. Dit jaar ook nog eens op 1 april.....(kikker in je bil)! Hoe welkom voel jij je in jouw organisatie?

In eerdere AVAfitblogs heb ik het grote effect van het sociale contract uitgelegd. Het is niet de handtekening onder het arbeidscontract maar eerder de handdruk die werkgever en werknemer elkaar geven wanneer ze elkaar -aan het einde van het sollicitatieproces- gevonden hebben. Die handdruk bezegelt elkaars verwachtingen. De werkgever heeft een beeld gevormd en verwacht een bepaald gedrag van de nieuwe werknemer. De werknemer heeft echter ook een beeld gevormd van het werk en de organisatie en verwacht ook een bepaald gedrag van de werkgever. Gaan beide partijen hun gedrag waarmaken?



Voorbereiding en verwachtingen.
Voorbereiding is het halve werk, zegt een Nederlands gezegde. En dat is waar. Toch blijkt maar al te vaak dat bij de introductiefase kleine maar essentiële zaken over het hoofd worden gezien. Uit diverse gesprekken met werknemers met een nieuwe baan of stagiaires hebben we een top 10 opgesteld van meest vergeten en ergelijke zaken. Dus vink je even mee?

  1. Het Arbeidscontract is niet op tijd af. Zeer regelmatig krijgen nieuwe medewerkers pas ná hun eerste week de afspraken uit het sollicitatiegesprek zwart op wit mee naar huis. 
  2. Ineens staan er toegevoegde items in het arbeidscontract die niet zijn besproken tijdens het sollicitatiegesprek. Dit zet meteen kwaad bloed, denk maar eens aan een "concurrentie- of een relatiebeding", andere werktijden, etc. Het eerste conflict-gesprek ligt al op de loer.
  3. Geen ingerichte werkplek of kantoor. Tijdens de wachttijd voor inlogcodes, wachtwoorden, pasjes, sleutels, paperclips en perforators zit de nieuwe medewerker na te denken dat dit toch eigenlijk niet kan. Slecht begin is het halve werk, zullen we maar zeggen. En u betaalt dit "wachten"?
  4. Geen bedrijfskleding. De nieuwe werknemer loopt er maar een beetje (onherkenbaar) bij en voelt zich niet opgenomen in de organisatie of het team. Waar is de teamspirit?
  5. Het salaris van de eerste maand wordt niet op tijd betaald. Loon behoort tot de groep dissattisfiers (Herzberg). Dat wil zeggen dat als deze zaken niet op orde zijn, het "gemor" oplevert. En terecht!
  6. Andere werktijden. De agenda van en de afstemming met het thuisfront lopen tijdens de introductiefase niet altijd gemakkelijk. Er moet een nieuw ritme gevonden worden die afgestemd is op de reis- en werktijd. Niets is vervelender als je (te laat) andere werktijden door krijgt. Advies: spreek in het laatste sollicitatiegesprek een vast ritme af voor de eerste twee maanden.
  7. Gooi maar in het diepe! Soms denken "managers" dat je mensen het beste inwerkt door hen zonder eerste opdracht of afspraak gewoon mee te laten draaien. Nee dus! Communiceer met nieuwe medewerkers. Vertel hen wat je van hen verlangt, corrigeer ze wanneer het fout gaat en geef een compliment als het goed gaat. Voor u is het gesneden koek, maar voor de nieuweling vaak "chinees". De eerste onzekerheid verdwijnt als sneeuw voor de zon, wanneer u duidelijk communiceert.
  8. Geen kennismakingsrondje. Ja, u kent de collega's allemaal wel, maar uw nieuwe medewerker niet. Stel ze even aan elkaar voor. Een "smoelenboek" of een badge is soms erg handig. Wie doet wat, waar en wanneer?
  9. Met een complimentje bereik je meer dan met afkraken. Ook al gaan de opdrachten de eerste dagen niet helemaal correct, zoek niet naar de bekende speld in de hooiberg als het om perfectie gaat. Als uw nieuweling zijn/haar best doet, geeft een (bemoedigend) schouderklopje weer kracht.
  10. Zorg dat uw nieuwe medewerker ook deelneemt in de leuke tertiaire voorwaarden, zoals met kerst, pasen, etc. Het staat behoorlijk slordig wanneer iedereen met een kerstpakket of een paasei de deur uit gaat en de nieuwe medewerker met lege handen thuis komt.


Uit onderzoek blijkt dat naast het overlijden van de partner en verhuizen, het aangaan van een nieuwe werkkring tot de hoogste stressmomenten in het leven behoren. Om dit moment zo soepel mogelijk te laten verlopen zijn ook het "de kleine dingen die het doen".  U creëert een win-win situatie. Medewerker blij en u ook blij!

Kleine moeite, groot plezier. Be AVAfit!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.