zondag 8 november 2009

Overleven in de Zorg.


In de vorige blog constateerden we al dat er sprake is van een noodzaak tot flexibilisering. Dat geldt voor privaat en publiek rechtelijke organisaties. Zo ook voor HRM in de Zorg. Het advies luidde immers: flexibiliseer uw organisatie en organisatiepotentieel!

De zorg ondervindt de last van verschillende externe factoren die zelfs twee keer zo sterk invloed hebben op de dienstverlening. Zo is er sprake van een dubbele vergrijzing. Dit leidt tot meer vraag en meer cliënten, maar ook tot een smalle arbeidsmarkt. Daarnaast maakt de toename van meer chronische zieken, de wachtlijstproblematiek en de stimulans/behoefte om langer in de eigen omgeving thuis te blijven wonen, een andere mulitdisciplinaire zorgverlening noodzakelijk.
De trend dat een zorginstelling moet worden gerund zoals het bedrijfsleven met vraagsturing, marktwerking en ketenparticipatie, legt de nadruk op het vermogen om snel te kunnen vernieuwen en zich aan te passen om te kunnen voldoen aan de dynamische vraag (nu en in de toekomst).

In dit proces van innovatie en integratie van de zorg speelt HRM een cruciale rol. Spraken we in 1970 nog van Personeelszaken en in 1980 van P&O. De titel HRM kwam in 1990 pas tot ontwikkeling en nog later de invloed van Strategische HRM. Om te kunnen inspelen op die innovatie en integratie moet HRM opnieuw gepositioneerd worden. Zoals Ulrich het noemt: Na de rol van administratief expert, Steun & Toeverlaat en Veranderaar komt de Strategische Partner. HRM moet een pro-actieve en meer strategische rol krijgen om in een uitdagende vraag- en arbeidsmarkt te zorgen voor continuïteit, kwaliteit en flexibiliteit (Vroom, 2009).

De Strategische partner is samen met het management bezig met het ontwikkelen strategie en beleid. Zij zijn toekomst- en procesgericht en houden zich vooral bezig met SHRM in de vorm van strategisch opleiden en – belonen en de afstemming van de strategie van de organisatie intern en extern. HRM functionarissen zijn presteerders en strategen (De Vries, 2008).
De positie van HRM heeft klaarblijkelijk ook invloed op de HRM-er zelf.
Overleven in de Zorg is een vraag die iedereen aangaan: cliënt, personeel, Management en HRM.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.