dinsdag 18 november 2008

"Vooraf of achteraf" that's the question.....

Vanmiddag was ik aanwezig bij de werkgroep Innovatie van MKB Brabant. We spraken daar met bestuurders, vertegenwoordigers van branche organisaties en de SMART groep over de vraag hoe we het MKB in beweging kunnen krijgen. Er kwamen "do's en don'ts" op tafel alsmede successen en mislukkingen, maar de vraag bleef hangen: 
"Hoe verleiden we het midden- en kleinbedrijf in het aangaan van veranderingen op weg naar innovatie?".

Interessante vragen, gedreven discussies, deskundige inbreng..... Toch kwamen we er niet uit. Roger Lenssen van SMART verdeelde de ondernemers in vier groepen: de pioniers, de volgers, de cynici en de dwarsliggers. De pioniers innoveren vanzelf, de dwarsliggers zullen nooit innoveren. Deze twee groepen hadden geen stimulans nodig.

Toen bedacht ik me de volgende vraag: Hoe worden deze ondernemers geprikkeld tot innovatie en wat houdt hen tegen? Als ik kijk naar de groep volgers en cynici dan hoor ik al de bezwaren op me af komen. En terecht! Subsidies verdampen meestal in de weg naar innovatie door vergadering op vergadering en van advies tot advies. Maar weinig subsidie komt écht bij het midden- en klein bedrijf terecht. Daarnaast is het aanvragen van de subsidie een enorme papierwinkel en vraagt het om een aangepaste en bijzondere administratie. Dat is ook iets waar het midden- en klein bedrijf niet (gemakkelijk) toe in staat is of op zit te wachten. Vooraf innoveren stimuleert dus niet!
Maar stel je een prijs beschikbaar voor het beste innovatie idee in de Bouw en/of op het gebied van Energie, en/of duurzaam ondernemen, dan krijgt de pionier ook eens een beloning voor zijn inzet die hij/zij zonder subsidie gewoon doet. Dit stimuleert en motiveert de groep volgers om toch ook eens hun nek uit te steken en waarschijnlijk geeft het de cynici zelfs argumenten om het ook eens te proberen. Ze lopen namelijk geen risico!

Voor het eerst in mijn leven vind ik achteraf een beter middel dan vooraf.
Een mens is nooit te oud om te leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik stel uw reactie zeer op prijs! Uw bericht zal worden geplaatst op deze blog, onder het artikel.